Citat:
Ursprungligen postat av wolfiemother
Om jag inte misstar mig så skrev jag att jag också tyckte att det kunde vara bra att kramas efteråt men från början så kanske jag missuppfattade det hon skrev men vidare så va det en kommentar jag själv skrev där jag tyckte att man visst kan ha de för att visa ändå att barnet är lika viktigt och betydelsefull som innan
|
Nej, du misstar dig inte, och även om jag inte skrev det rätt ut så menade jag att jag håller med dig i den åsikten! Ville bara förtydliga det Dopa minen också själv förklarat: Korrigering vid felaktigt beteende, kram när konflikten retts ut. Vi är alla tre överens här alltså!
Citat:
Om ett barn inte lär sig empati så är det då oftast inte barnet det handlar om utan snarare den som ska lära barnet saker och jag håller med om att vuxna ofta låser sig i det dåliga betendet och inte uppmärksammar det bra
|
Håller helt med att det är den vuxne snarare än barnet det handlar om. Vi är överens här också!
Citat:
Jag har lärt mig utav en del av misstagen med de 2 stora töserna så nu med dom mindre så vet jag att just den positiva responsen , att låta dom få se att man bl stolt och glad över dom men också att det finns "regler" om ansvar som dom måste ta , sen är dom barn och det är okey att inte alltid göra rätt , bara man kan se det och ta lärdom av det .
|
Du verkar vara en klok och fin mamma till dina barn! Du verkar verkligen ge dem både positiv feedback för det som är bra och konstruktiv tillsägelse för dåligt beteende... Att du säger att det är okej att inte alltid göra rätt, bara man kan se det och ta lärdom av det... Ja, precis! Misstag gör vi alla, och det kan vara positivt i den bemärkelsen att vi kan lära oss något av det. det finns inte en mening med allt, men vi kan skapa oss den meningen. Om vi skapar oss en mening med våra misstag, om vi kan se på dem på ett konstruktivt sätt, då förvandlas misstagen till erfarenheter...
Du lär dina barn att skapa en mening med sina snedsteg och det ska du ha en eloge för! Tänk om alla föräldrar kunde göra så...
Citat:
Tyvärr så är det för lätt att fokusera på det dåliga och inte uppmuntra det som är bra , det är då det kan stor betydelse för barnet om de ser den positiva responsen
|
Om jag inte misstar mig så skrev jag också att vuxna ofta bara ser felen och glömmer att visa uppskattning för det som barnet gör bra... Nä, skämt åsido så är vi uppenbarligen av samma åsikt även här!