Hej flyger...
Jo, jag förstår vad du menar. Jag har alltid erbjudit min dotter hjälp utifrån om något har hänt. Jag vet ju att man inte alltid vill prata med sin mamma. Och min dotter har faktiskt en inställning som kan ses lite krass. Hon tar gärna emot hjälp, säger hon. Men hon vill inte ha hjälp av såna som får betalt för att lyssna på henne. Dom tar inte henne på allvar säger hon, just för att dom har betalt för att lyssna på vem som helst. Hon vill ha hjälp från någon som hon känner förtroende för och som är seriös, säger hon.
Nu blev hon bemött på ett lite konstigt sätt när hon förstod att hennes drömmar om övergrepp inte var drömmar utan verklighet. Hon tog det skapligt lugnt när hon pratade med mig om det. Jag var också väldigt lugn under samtalen alla svåra frågor till trots. Men så ville hon prata med någon utifrån och hon valde skolsköterskan. Och den kvinnan rev upp himmel och jord, ville ha läkarundersökningar, hon ringde mig och var helt uppriven och hade tagit för givet att jag bara varit passiv när övergreppen skedde. Vilket inte alls var fallet. Dottern var 2,5 år när rättegången var och hon var 15 när hon fick bekräftat vad som skett. Nu vill man skylla dotterns alla problem på övergreppen mot henne. Man tar ingen hänsyn till att en del andra saker här hänt, som ligger närmare i tiden. Nu när dottern sörjer sin "bror" så ser dom inte henne i den sorgen, man ser enbart övergreppen. Och dottern tolkar dom som totalt kalla och dumma i huvudet.
Jo, jag tror visst att det kan bli för mycket "rotande" i hennes huvud. Det gäller att vi kan prata med varandra hon och jag. Tillsammans brukar vi sedan sålla det som är viktigast i nedåtstigande skala. Hon får säga vad hon tycker är värst respektive inte så farligt. Vilket funkar skapligt. En del saker är redan rätt bra bearbetade från hennes sida, men genast vid någon ny kontakt rivs allt upp igen beroende på hur motparten reagerar på det som hänt. Så det går runt runt hela tiden. Men min förhoppning är ju att vi ska bena upp allt en gång för alla nu.
Tack för ditt svar och din berättelse...Jag ser saker från fler håll nu sedan jag började skriva och få svar här..Det är som om fler dörrar öppnar sig. Det är så intressant att få ta del av andras erfarenheter och hur andra tänker, hur det är för andra. Känner på så sätt igen en hel del nu i det som händer med min dotter. Vilket jag hoppas kan vara till hjälp för henne.
Kram Lotus
|