Tack tack tack till er båda...
Verkligen skönt att höra och få lite mer kött på benen angående detta!
Jag sökte råd hos en som är gift med en terapeut och i min beskrivning trodde han att hon led av nått som hette ortorexi också (har för mig att det hette så) då hon är besatt av vad hon äter, äter mycket med enligt speciella koster (tex stenåldersmat etc). Hon har till och med druckit kalvblod vid några tillfällen då det ska vara nyttigt...
Igår så vet jag att en bekant försökte få tag i henne och hon vägrar svara i telefon, men jag vet att hon är hemma då mycket av vår kontakt sker via msn.
Iförrgår föreslog jag att söka proffesionell hjälp, hon sa att hon tänkt på det men att det inte kändes lönt så då försökte jag "peppa" lite men då blev det nog för mycket för då slutade hon att svara. Skrev senare att jag finns dygnet runt på mobilen om det är något men har inte hört mer ang. det.
Det som egentligen gör mig mest orolig just nu är att hon inte orkade gå och träna. Vilket ALDRIG har hänt innan. Hon brukar träna vid 6 på morronen för att slippa folk, (som jag har tolkat det) men nu så fick jag till svar att hon inte hade ork och var inte på det stället mentalt för att orka gå dit.
Jag brukar försöka prata om saker hon är intresserad av och fråga om råd av henne, men ibland känns det bara så krystat...
Min man tycker att jag ska "tvinga" till hjälp då det är ett rop på hjälp från hennes sida, men samtidigt vill jag inte svika hennes förtroende heller.
Tycker ni att jag ska kontakta föräldrarna trots att de är bortresta?
Jag har känt dem sedan barnsben, och vet att mamman skulle bli hysterisk så min tanke har varit att tala enskilt med pappan som till viss del är insatt i att hon mår dåligt.
Tack snälla ni.
|