Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-15, 22:27   #1 (permalink)
Cherrymuffin
Junior Member
Nykomling

Reg.datum: May 2008
Standard Svårt även med familjerelationer??

Jag har ganska nyligen insett att jag lider av social fobi. Innan trodde jag att det var depression kombinerat med någon typ av intelligenssänkning (ja, man känner sig onekligen ointelligent när man inte längre kan tala med folk utan att tappa tråden och snubbla på orden)

Jag undrar nu hur vanligt det är att man även har svårt att kommunicera med sin egen familj? Det är verkligen jobbigt att ha ångest över de samtal man har med mamma/pappa och känna sig ointelligent inför dom, att ha prestationsångest och inbilla sig att de ska tycka att man är dum /värdelös.

Vill påpeka att jag är vuxen och dessa problem inte är kopplade till trasslig uppväxt osv. Min sociala fobi har växt fram efter att jag slutat gymnasiet och dessa är några av mina symtom. Dock när jag läser om social fobi verkar det som att man ändå kan umgås med sina närmaste (antagligen eftersom man vet att de inte dömer en?) men jag lider alltså av att känna mig granskad av även av mina närmaste, trots att jag vet att rädslan är obefogad och att de älskar mig för den jag är.

Är detta ett vanligt förekommande hos folk med diagnosen social fobi är nog vad jag ville veta med detta inlägg.

Kram
Cherrymuffin är inte uppkopplad   Svara med citat