Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-14, 22:52   #9 (permalink)
Sorin
Expert
Platinamedlem

Sorins avatar

Reg.datum: Aug 2006
Krediter: 2 816
Standard

Hej Lats,

Nu är det så här att jag inte alls upplever det du beskriver som ett kontrolbehov. Det är möjligt att jag inte ser det för att jag kanske ser bara vad jag vill eller för att du vet mer om dig själv och ditt beteende än det du beskriver (självklart, eller hur?). Så jag bara lägger fram lite av mina funderingar som du får ta som du vill.

I den engelska texten hittade jag någonting som beskrev det motsatta av min känsla. Det står så här i texten:

Examples of what a controller might say:

• You are nothing without me

Min känsla av att läsa dina inlägg i denna tråd, eller vad jag hörde eller läste mellan raderna var följande:

• I am nothing without you.

Visst även än person men den självbilden kan vara kontrollerande men på ett annat sätt än den som säger You are nothing without me, enligt mina erfarenheter.

Någonting konkret som du skulle kunna göra är att berätta för din tjej om dina funderingar och dina problem. T.ex. "När jag reagerade på det sättet som jag gjorde när du köpte klockan, beror det på min egen osäkerhet och på att jag har ett behov av att känna mig delaktig i sådan beslut. Jag inser i efterhand att jag inte kan kräva från dig detta och att du inte heller kunde veta om detta eftersom jag har inte berättat det. Min reaktion var dessutom helt olämplig och jag ber om ursäkt för att jag var så otrevlig." Någonting i den stilen där du bara beskriver dina känslor utan att anklaga henne för något eller kräva någonting. Helt enkelt en förklaring och en ärlig ursäkt.

Du kan ockå börja förklara för dig själv när nu börjar agera/tänka/känna som du gjorde då. T.ex. "Jaha, nu är jag så där osäker igen som jag brukar vara när jag låter mitt förfluttna bestämma hur jag ser på nuet. Det är bara det som spökar. Det är klart hon/han/de har rätt att .... " eller något liknande, hitta själv din mantra.

Sist men inte minst är det viktigt för dig att inte förneka alla dina begov och kanske värderingar. Du har rätt, precis som din tjej och alla andra att ha dina värderingar och hitta någon vars värderingar liknar dina. Konkret - du har en syn på vad ett förhållande innebär. Definiera det för dig själv och sedan kontrollera med någon klok person om din syn är rimlig, eller vad som är rimlig och vad som inte är det. T.ex. om i din syn på förhållanden ingår att mannen är överordnad är det inte ok. Om du tycker att ärlighet är viktigt, det är en rimlig värdering som dock alla inte behöver instämma i. Sedan är det viktigt att du kollar med din tjej vad hon själv har för syn på förhållanden. Är ni överens om vad är viktigt i ett förhållande och vilket innebörd detta har rent konkret, i handling?

T.ex. Du och din tjej kan ha olika syn på hur man bestämmer över pengar. Är det OK att köpa en dyr sak utan att konsultera den andre? Det är helt upp till er att bestämma. Vissa tycker att det är OK vissa tycker inte det. Betyder det att de inte kan leva tillsammans? Nej, de kan fortfarande leva tillsammans om de kommer överens om ett sätt som båda är nöjda med. T.ex. att man har en gemensam del av ekonomin där man delar på gemensamm kostnader och sedan med resterande pengar av sin egen inkomst gör var och en vad. han/hon vill. Alltså det viktiga är att man hittar en lösning som båda kan leva med. Utgångspunkten är dock att ingen försöker tvinga den andre att göra på ens eget sätt och en förståelse om att det ofta handlar det inte om rätt sätt versus fel sätt utan om mitt sätt och ditt sätt.

Mer om Sorin på:
http://www.comunicera.se/text/sorin_besk
http://www.metrobloggen.se/realmen
Sorin är inte uppkopplad   Svara med citat