Citat:
Ursprungligen postat av chris i skåne
Hej!
Ursäkta att jag halkar in här på ett bananskal...
En tanke och fråga bara...finns det "olika" Test när det görs en utredning eller finns det ett "gängse" som används inom den offentliga/landstings- sjukvåren ...???
Hur starkt väger isf ett Test ,som är gjort utanför de ramar/den mall som gäller för Test inom landstingssjukvården...!?!
Och om det är gjort enligt en metod som inte är "godkänd"... eller av en terapeuth som inte är legitimerad enligt landstingets normer...?!?
DET JAG ÄR INTRESSERAD AV ATT VETA - ÄR OM EN SÅDAN DIAGNOS ÄR GODTAGBAR INOM DEN ALLMÄNNA SJUKVÅRDEN - I FALL MAN VILL DRIVA SITT FALL VIDARE FÖR PRÖVNING NÄR DET GÄLLER VÅRD INOM LANDSTINGET - ELLER NÄR DET GÄLLER ATT BLI REMITERAD TILL EN PRIVATPRAKTISERANDE TERAPEUTH ELLER ANNAN TYP AV VÅRDGIVARE - MED EKONOMISKT STÖD FRÅN LANDSTINGET...???
EN UNDRAN SOM JAG HAR OCH SOM JAG UNDRAR OM NÅGON KAN OCH VILL SVARA PÅ...?!?
Mvh Christina
|
Nej, en diagnos ställd av någon som inte är legitimerad att ställa diagnosen är inte godtagbar inom landstinget. Vad jag vet i alla fall. Däremot är det inte direkt ovanligt att man får den diagnos man kommer dit och misstänker att man har... i alla fall inte på vårdcentraler och liknande. Det är mest vid mer omfattande psykologiska utredningar det kan "dyka upp" diagnoser man inte riktigt har tänkt på innan.