Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-12, 09:12   #3 (permalink)
Lats
Member
Bronsmedlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Hej!

ja tyvärr är vi ju en del som har det här problemet, men vi ska inte ge oss

jag har googlat runt här lite och i alla fall fått djupare insikt i det här med kontrollbehov, och en grej som jag tyckte var väldigt givande var det här:

"Kontrollbehov kommer ofta av ett annat behov, ett behov av trygghet. trygghet att alla följer ditt mönster så att du känner dig säkrare i det du själv har gjort, en sorts bekräftelse.
tipset är att när ilskan, kontrollen dyker upp så säg högt inom dig att du lämnar över ansvaret till den som inte gör som du tycker."

Just min skräck att hon köpte en grej jsom jag inte skulle köpa är precis känslan av att "okej, i och med att jag inte skulle köpa en sån grej så är det nåt fel på mig, och i och med att vi inte är likadana och att hon bekräftar mig i mina resonemang och handlingar så kommer hon också att lämna mig och då är det lättare för mig att undvika henne så slipper jag bli sårad av att HON lämnar MIG"

denna insikt är alltså lite av en aha-upplevelse som jag kommit fram till i och med att jag går i en annan kognitiv behandling just nu och helt plötsligt inser hur mitt beteende har varit nu sen typ 13 år tillbaks ...

Det kanske rentav blev nån hjälp för dig också?
Lats är inte uppkopplad   Svara med citat