2008-05-11, 23:09
|
#2 (permalink)
|
|
Expert
Platinamedlem
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
|
Vad är allt detta? Det är nästan så att vardagen inte fungerar längre med jobb och allting.
|
Citat:
|
*börjar gråta utan att riktigt veta varför. Kan liksom plötsligt börja gråta.
|
Kan var dep
Citat:
|
*på dåligt humör/irriterad mot folk i omgivningen (egentligen är jag ju inte arg på dem, men det blir så utan att jag egentligen vill)
|
Är tecken på dep
Citat:
|
*saker och ting känns inte roliga längre, likgiltig inför att umågs med t ex arbetskamrater. socialtrötthet
|
tecken på depression
Citat:
|
*tungt att andas, känns som jag får hämta andan och att det är något i vägen då jag ska andas,
|
ångest
Citat:
|
*ser så negativt på mkt, och vet att jag vänder det mesta till något som är till min nackde.
|
tecken på depression
Citat:
|
*dessutom har jag börjar svettas på ett sätt jag normalt inte gör.
|
brukar normalt inte höra till depp kan var sköldkörteln och sterssrelaterat
Nedan finner du en test
Egentlig (unipolär) depression - Du känner dig ledsen, orolig och tom inombords större delen av dagen – nästan varje dag. Notera att barn och ungdomar kan vara mer irriterade.
- Märkbart mindre intresserad av allt eller nästan allt och nästan varje dag. Oförmåga att njuta av tillvaron. Vill inte delta i aktiviteter som man brukade. Det gäller även sex.
- Märkbar viktförändring (5 % förändring på en månad). Ökad eller minskad aptit nästan varje dag. (Hos växande barn kan det visa sig som utebliven viktökning).
- Sover antingen för mycket eller för lite nästan varje natt. Vaknar mitt i natten eller alltför tidigt.
- Hets eller slöhet nästan varje dag. (Synligt för andra, inte bara en känsla av rastlöshet eller av att vara slö).
- Utmattning eller energiförlust nästan varje dag.
- Känslor av att vara värdelös. Överdrivna eller olämpliga skuldkänslor (som kan vara fantasier). Känslor av hjälplöshet och hopplöshet nästan varje dag.
- Minskad förmåga att tänka eller koncentrera sig. Svårt att ta beslut nästan varje dag.
- Återkommande fysiska symtom som inte svarar på behandling.
- Ont i leder och axlar. Spänd i rygg och nacke.
- Återkommande tankar på döden och självmordsförsök.
Om du har upplevt mer än 5 av ovanstående symtom under en tvåveckorsperiod och minst ett av dem är något av de två första, antingen ledsamhet eller minskat intresse– eller gjort ett självmordsförsök – ta omedelbart kontakt med en läkare eller kvalificerad terapeut! Detta besök syftar till att diskutera dina symtom. Därefter kan din läkare eller terapeut avgöra om dina symtom har fysiska orsaker eller om du kanske ska prata med en terapeut.Vi hjälper dig gärna 031 774 00 67
Hälsningar
Jonas Gåde
|
|
|