råd om min familj
Hej
Under min och mina syskons uppväxt har vår far slagit och psykiskt misshandlat min mor och oss. Detta är pågått så länge vi kan minnas. Speciellt mycket liv har det varit då födelsedagar, dop, midsommar, nyår, julafton etc ägt rum. Min mor har till största delen fått ta den fysiska misshandeln. Han har aldrig slagit oss medvetslösa, det har mer resulterat i att det någon gång har svartnat för ögonen och att morsan har fått blåmärken, men oftast utan blåmärken.
Det värsta är dock den psykiska terrorn. Det vill säga, han har en fjortonårings känslor (inget ont om tonåringar, men sån är han) och agerar därefter. Det rör sig ofta om hot, att vi kommer få vårt straff etc. Han är väldigt underlig. Kan vara snäll imellanåt.
Min syster har haft ätstörningar eftersom han påpekade att hon var fet, detta för att hon har diabetes. Jag blev mobbad i hela högstadiet, det resulterade mer eller mindre i grav depression då jag var cirka 18. Vi har båda fått medicin(antidepressiva, lugnandem, sömntabletter etc.) och terapi. Det är dock aldrig någon som har fått veta denna hemlighet. Inte ens socialen när vi fick underhållsstöd.
Efter 9 månders terapi börjar mina tankar kring detta klarna, samtidigt som min bror ringer mig iderligen och vill att jag ska hjälpa han. Han vill att "gubben" ska bort därifrån, annars drar han (säger också att han snart kommer slå ihjäl han). Han är 14 år. Jag vet inte vad min far har för störning. Jag vet dock att han inte är en psykopat. Detta är egentligen inte viktigt. Frågan till ni EXPERTER är som lyder..
Min far och mor bor fortfarande ihop tillsammans med min yngsta bror. Jag vet att dom inte har det bra, och att han egentligen har knäckt mor för längesedan (hon ser inte detta, hon minns heller inte att han har slagit henne och förnekar det även om det händer i nuet.). Dom ser ingen utväg. SKA MAN KONTAKTA SOCIALEN? Jag har ringt och pratat med dom, men inte vågat lämna kontaktuppgifter. Enligt det jag hört har socialen snare förstört för folk, det är många som har mindre bra erfarenheter? Vad tycker och tror ni EXPERTER?
Jag börjar bli desperat här för min brors räkning..
Tacksamhet.. / Sartre
Senast redigerad av Sartre den 2008-05-12 klockan 09:46.
|