Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-11, 15:29   #1 (permalink)
Doris_79
Junior Member
Nykomling

Reg.datum: May 2008
Standard att hjälpa den som inte vill ha hjälp?

Hej!
Jag undrar om det är någon som har några tipps för hur man kan övertala en närstående som mår dåligt att söka hjälp fastän denne inte vill själv? Min pojkvän verkar alltid glad och positivt utåt sett men hamnar stundvis i djupa svackor som bara jag ser. Han pratar aldrig om att han mår dåligt, men vi för spirituella samtal där han pratar om att han har fått nog av den här världen och vill "gå vidare till nästa". Igår sa han att det vore bäst för alla omkring honom om han försvann, och att han ville det själv också - att jag inte skulle vara ledsen om han gjorde det eftersom det var hans vilja. Med tanke på allvaret i dessa tankar vill jag att han ska ha proffesionell hjälp, något som han mostsätter sig helt.
Han beter sig dock inte på ett sätt som jag skulle förvänta mig att en självmordsbenägen person gör. Han är inte hysterisk på något sätt, gråter aldrig, och söker ingen tröst hos mig. Han pratar istället väldigt sakligt om det, tyckeratt han vet bäst och pratar aldrig i termer som att han har problem, utan säger bara att han är på någon typ av högre nivå som andra inte förstår. Jag är rädd för att han har extremt dålig självkänsla som är djupt dold bakom en fasad av självförtroende och success och att detta kommer få ett allvarligt utbrott om han förtrycker dessa känslor för länge, men vad gör man för att hjälpa någon som inte vill ha hjälp?
Till problemet hör att han kan ändra sig väldigt snabbt och verka glad och uppåt igen. Han har en förmåga att verka helt lugn och balanserad utåt, medan han har mycket destruktiva tankar "bakom masken."
Några förslag?
Doris_79 är inte uppkopplad   Svara med citat