Citat:
Ursprungligen postat av iian
Hej Camilla!
Som sagt var så är det väldigt lätt att hamna i negativism. Men det finns vägar ur, så det är hoppfullt. Det behövs en vilja att bryta och så är det ett litet arbete. Men när man upptäcker fördelarna så är det mycket som kommer av sig själv.
Jag har själv varit i flera depressioner. När man har drabbats flera gånger så är det lättare att falla dig igen. Och det går att bryta tankemönster. Låt mig ge ett exempel:
Här om dagen så var det lite kyligt o molnigt ute (bor i norrland), allt var bra till en början men när jag gick ut och kände kylan blev jag påmind om en kyla inom mig och den ledde till tankar om att jag känner mig ensam, och så började jag tycka synd om mig och jag började fundera på vad det är för fel på mig som är så ensam.....
....och den onda spiralen var igång. Men efter ett tag upptäckte jag faktiskt vad som hände. Jag jobbar med mina tankar för att bryta med negativa tankemönster. Jag håller på och lär mig hur mina tankar påverkar mig för det gör dom. Så när jag upptäckte att det startade med den kyliga luften ute så kunde jag bryta hela processen. För det är ju så att kylan kanske inte var allt för skön men det räcker med att konstatera att det är lite kyligt idag och det är inte så kul, det hade varit bättre med värme. Men vi är på väg mot varmare tider och så helt enkelt bara acceptera att det är kyligt idag och leva med den besvikelsen en liten stund, för den varar inte länge, och så låta den försvinna av sig själv, för det gör den. Och det tar inte många sekunder.
Det var ett exempel från mitt liv. Det är sådant som finns i var och ens vardag och det är inga stora grejer men de kan påverka. Sen finns naturligtvis stora besvikelser som är svårare att hantera. Och alla drabbas vi på något sätt. En del mer och en del mindre och en del ganska mycket faktiskt. En del kan vi göra något åt och en del är svårare att göra något åt. Men hur som helst att lära sig att acceptera att nu har det "här" hänt och jag måste gå vidare.
Hälsningar iian
|
jo men så fort nått känns bra så rasar det ju

VARFÖR? börjar bli trött på det