Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-09, 08:26   #3 (permalink)
iian
Member
Bronsmedlem

iians avatar

Reg.datum: May 2008
Standard

Hej!

Man behöver inte alltid en diagnos. Man kan må ganska dåligt utan att ha en sjukdom. Du behöver inte leta fel på dig. Det kan man också må dåligt av. Det blir en ned åtgående spiral av sämre mående.

Själv läser jag en mycket bra bok just nu. "Mindfulness, en väg ur nedstämdhet" den beskriver väldigt bra vad som händer i ens tankevärld när man mår dåligt och hur negativa tankar bygger på varandra och blir en nedåt gående spiral. Och har man haft flera depressioner så hamnar man lätt där igen. Man skapar mönster i hjärnan som gör att det blir lättare att falla dit igen. Men boken är väldigt hoppfull. den ger metoder för hur man ska bryta sina negativa tankemönster med hjälp av mindfulness som handlar om att leva i medveten närvaro, att bli mer medveten i nuet och mer medveten om sina tankar och hur de påverkar ens mående. Teorin i boken bygger på kognitiv teori och mindfulness som har visat sig är en mycket framgångsrik metod i att hjälpa och förebygga depressioner.

Det var ett tipps från mig om du orkar läsa. Mig har det hjälp mycket, jag lever med den boken för tillfället. Jag har själv haft återkommande depressioner sedan jag var barn.

Lycka till
iian är inte uppkopplad   Svara med citat