Är det något fel på mig?
Hej
Jag äter ungefär 1000-1300 kcal om dagen. När jag når upp till 1300 kcal tycker jag att jag har varit "duktig" därför att jag ätit så mycket. Jag tränar på gym en till två gånger i veckan (har dock inte så mycket muskelmassa tyvärr), jag går till och från skolan och på mina raster går jag runt istället för att sitta still. Jag borde, även vid väldigt låg aktivitetsnivå, äta omkring 1800kcal per dag. Detta innebär ett dagligt underskott på mer än 500kcal.
Detta skulle inte bekymra mig särskilt mycket om min kropp uppförde sig som den borde. Jag resonerar som så att de som svälter blir underviktiga. (Ett intag under 1200kcal räknas som svält så vitt jag vet?) Men trots att jag många dagar svälter, och annars ligger strax över svältgräsen har jag ett bmi på 23, alltså är det betydligt mer sannolikt att jag blir överviktig än att jag blir underviktig. Det borde inte vara möjligt för mig att väga så mycket samtidigt som jag äter så lite.
Jag har ätit på det här sättet i åtminstone 5år, är 18år nu, och jag oroar mig för att när jag väl flyttar hemifrån och ingen ser vad jag äter så finns det risk för att jag, eftersom vad jag äter inte verkar påverka min vikt, svälter mig själv ännu värre.
Jag skulle gärna äta normalt, men tanken på att bli ännu tjockare är skrämmande. Vilka anledningar finns det till att någon som svälter sig har ett så högt bmi som jag har?
|