Citat:
Ursprungligen postat av MrsLovette
Jo ångest får jag av sociala situationer. T.ex. jag klarar knappt av julafton då släkten samlas och jag kan må dåligt av det långt innan vi är där. Vi hade ett slags prov i skolan, när jag kom in i salen satt nästan halva skolan där, kändes det som i alla fall. Jag kunde inte röra mig och jag hade mått dåligt hela dagen av att jag visste ju att det skulle vara mycket folk. Mina vänner hade sagt det till mig, men det var ändå som att gå rätt in i en vägg när jag kom in i salen. Efter provet svimmade jag nästan på väg ut.
|
Det låter definitivt som social fobi och förväntansångest. Är det något särskilt du oroar dig för, vid dessa situationer? Eller är det bara jobbigt?
Yrsel är inte ovanligt vid sådana kraftansträngningar det innebär att härda ut som när du gjorde provet, så jag hoppas att du inte lagt för stor vikt vid detta och är rädd för yrsel eller att svimma.
Citat:
Att min psykolog tror jag har Aspergers beror självklart på mer än bara att jag är blyg. Egentligen vet jag inte vad exakt, men hon har förklarat att andra människor kan t.ex. sätta ord på sina känslor. Men när hon frågar mig hur jag mår svarar jag alltid bra eller jag vet inte. För mig är det ingen skildnad på dom svaren, för mig är det bara variation på svar.
Om jag svarar "bra" så har inget nytt direkt hänt, men min dag behöver inte alls ha varit bra, men jag orkar bara inte diskutera hur jag känner för det vet jag aldrig.
Jag kan känna glädje, ilska och ledsamhet. Dom 3 vet jag vad det är, och ångest? (Tror i alla fall det är en känsla?) Ångesten dyker ofta upp i sociala sammanhang och just när min psykolog vill försöka "lära" mig att förstå mig på känslor och veta vad jag faktiskt känner. Just då vet jag inte vad jag känner, det går inte att beskriva så av det får jag ångest. Till slut kan jag bli arg över att jag inte vet vad som pågår inom mig. För jag känner något, det gör jag, men jag vet inte alltid vad det är. Rättare sagt, jag vet oftast inte alls vad det är.
|
Du mår alltså bara dåligt ibland? Utan att veta vad du mår dåligt över, eller känner ångest för?
Känslor ÄR svårt att beskriva, speciellt om man inte ägnar tid åt att sätta ord på dom.
Här en lista från Wiki (tyvärr på engelska..), med känslor. Känner du igen några fler?
List of emotions - Wikipedia, the free encyclopedia
Hoppas du får svar på dina funderingar.