Jag vet inte om du lider av social fobi. Du har svårt med sociala kontakter, men det betyder inte att du har social fobi (rädsla för människor). Får du ångest i sociala situationer? I så fall skulle jag säga att du lider av social ångest, snarare än social fobi (även om begreppen har liknande innebörd).
Aspergers syndrom vet jag inte så mycket om (utredning om ett år, sen då?). Tycker det är en underlig diagnos och vet inte vad den tillför exakt. Men att du har aspergers syndrom bara för att du är blyg och har problem med det sociala låter skumt. Fast din psykolog vet säkert mer om din problematik.
I alla fall, om din rädsla för sociala situationer ger dig ångest, så är det social fobi. Om det inte ger dig ångest, så är det mer en fråga om personlighet. Behandlingsfokus för social fobi bör vara exponering (att stegvis utsätta sig för det man är rädd för) medan behandlingsfokus för personlighetsproblematik (i att anpassa sig till sociala sammanhang) mer bör ligga på kognitiv terapi (tankemönster, rationalitet), psykodynamisk terapi (utredning av uppväxt och relationer med dig själv, andra och samhället) samt även humanistisk terapi (dina ideal, drömmar, mål osv)
Så som jag tolkar det du skriver så verkar det mesta handla om
dina tankar om andra, snarare än att du ogillar/är rädd för andra människor. Att ha svårt för romantik är ett ganska vanligt "symptom" för personer med ångestproblematik, eftersom förhållanden innebär ansvar och ansvar innebär situationer som man är rädd för/får ångest av.
Diagnoser är dock inte det viktiga. Det viktiga är att få ett fokus på din vardag och hur den ska kunna fungera på ett tillfredställande sätt för dig. Hur tycker du behandlingen med din psykolog fungerar?
Som svar på din fråga. Vad din problematik beror på, är en kombination av biologiska, miljö (uppväxt, omgivning), kognitiva (tankemönster) faktorer. Asbergers kanske skulle innebära hög procent på biologiska faktorer, medan uppväxt utan att ha lärt sig ta ansvar skulle innebära hög procent på miljö, och händelser som påverkat dina tankemönster skulle innebära hög procent på kognitiva faktorer.
Nu blev detta väldigt rörigt känner jag

så fråga gärna om du funderar över nåt.