Hejsan ir62!
Jag förstod inte ifall du jobba i detta nu eller om du fortfarande är sjukskriven. Men så som jag uppfattar det på dina frågor så är du sjukskriven. Motions och aktiviteter utav olika slag är vad jag skulle föreslå. Komma ut och träffa människor, vilket nor är det viktigaste egentligen. Motion utav den anledningen att det är bra för kroppen. Studier visar att 30 min motion om dagen botar depression bättre än medicin. Så gigongen skulle jag nog säga mer var positiv för att den aktiverade dig. Så som svar på din fråga skulle jag inte råda dig till att ta medicin, men då jag inte har någon utbildning för att göra medicinska bedömningar kan jag inte ge ett definitivt besked. Tankarna finns ju kvar även om du tillsätter medicin i systemet. Så jobba på att komma igång istället.
Träffa folk, människor och nära bekanta. Jobbet handlar egentligen inte om själva sysslan, för att må bra. Utan den sociala kontakten och att man känner att man får någonting gjort. Det tråkigaste jobbet kan blir roligt med bra arbetskollegor, likaväl som ett roligt jobb blir tråkigt med trista kollegor. Försök att hitta på något att göra varje dag om du mest går hemma. Så att du har ett mål med att stiga upp. Det kan vara något enkelt som att tvätta, gå ned och handla två liter mjölk samt grönsaker.
Jag tror inte på att vila sig ur en skada, depression eller utbrändhet. Jag tror på ansträning i den utsträckning personen klarar av, utefter dennes förrutsättningar med andra ord. Så utmana dig själv, eller kanske låta andra ge dig arbetsuppgifter i någon mån så att du känner att du presterat något.
Hoppas du har fått någorlunda svar på dina undringar, återkom gärna till mig och berätta hur det går. Hjälper gärna vid ytterligare funderingar! Mvh /Anders
Beteendevetare med inriktning på den friska psykologin där det studeras hur människor fungerar i sin vardag och vilka mekanismer som ligger bakom olika beteenden. Inriktar mig på att förändra beteende till det hälsosammare. Det som motiverar mig är hur bra en människa kan må utefter sina förutsättningar, inte hur mycket mindre sjuk man kan vara. Alla människor bör försöka nå sin fulla potential!
|