Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-30, 21:30   #1 (permalink)
RedStar
Junior Member
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Unhappy Kompis som mår dåligt

Hej jag är ny här så skäll inte på mig om det här inte blir helt rätt
Jag har en kompis (över 18, bor med sambo) som mår dåligt. Hon har skadat sig själv sedan ganska många år tillbaka, fast hon pratar ogärna om det. Och nu dom senaste veckorna verkar hon ha fått ganska kraftiga självmordstankar. Jag fick höra av en gemensam kompis att hon försökt ta sitt liv för några dagar sedan.
Jag försöker prata med henne men det är inte så lätt, försöker visa att jag finns här och att jag bryr mig. Det känns inte som att det finns så mycket mer jag kan göra.
Men nu undrar jag om det finns något bra sätt jag kan hjälpa henne att få hjälp? För jag har pratat med henne om det förrut (jag går själv i terapi) och sagt att det finns hjälp att få men hon vill inte. Och så länge det inte har vart en direkt fara för hennes liv så har jag tänkt att vi kanske klarar av det här tillsammans ändå. Men nu tycker jag att det är en fara för hennes liv så jag känner att det måste finnas något mer att göra! Vart ska jag vända mig och vad kan jag som vän göra? Hon är ändå mydig så jag kan knappast tvinga henne till något hon inte vill.
Hjälp snälla?
RedStar är inte uppkopplad   Svara med citat