Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-28, 21:56   #4 (permalink)
jenny747
Junior Member
Bronsmedlem

Reg.datum: Apr 2008
Standard

hej!

för det första vill jag säga att jag förstår dina känslor, speciellt om att du känner dig osexig etc.
jag är en tjej med diagnosen ÄS-UNS, anser dock själv att ajg tillfrisknat någolunda från det men tankarna finns kvar.

vad jag vill att du ska veta är att kroppen är jävligt lat av sig.
den "vill vara fet"
detta beror på många anledningar, de främsta är;
1, det går åt färre kalorier att bevara övervikten än den mängd som gjorde att man blev överviktig
2, med ökad vikt kommer ökad förmåga för cellerna att lagra fett bättre. det blir alltså en ond cirkel
3, en högre vikt leder till att basnivån av insulin ökar. detta kan leda till en ökad hunger samt en ökad förmåga för kroppen att lagra fett.

detta är saker du bör veta om, om du bestämmer dig för att gå ner i vikt. det kanske är kämpigt ibland, men kämpa på!

och jag vill verkligen inte främja några ätstörningar, men jag har själv varit lite större än "normalt" (BMI 24), och jag gick ner till BMI 19 på aldeles för kort tid genom svält, så jag hade velat att nån berättade för mig varför det var segare ibland och varför svälten gjorde att jag ibland gick upp i vikt.

har just avslutat mitt projketarbete om biologiska förklaringar och orsaker och konsekvenser till ätstörningar (även övervikt), så om du har några frågor är det bara att höra av dig

jag är ju ingen expert såklart, men svarar på det jag vet (:
jenny747 är inte uppkopplad   Svara med citat