Soprummets plåtfasad som mål
När man hör namnet Askim tänker man på den fina Gbg förorten strax intill vid havet.Allting är frid och fröjd,grannarna möts med en leende på läpparna och hälsar varandra glatt om de möts.Ja ungefär så har jag tänkt mig när jag efter 11 år bestämde mig för att flytta till en mindre lägenhet.Hyran var dock samma som i min andra lägenhet men efter att min dotter flyttade för att påbörja sitt eget vuxna liv kändes vår gemensamma lägenhet tomt utan henne.Därför valde jag att flytta från 93 kvm till 66 kvm.Allt var perfekt från början,för perfekt kanske.Fint område,trevliga grannar(trodde jag)mer behövs inte för att trivas i min nya bostad.Eller?
Jag märkte snart att allt är inte perfekt,isoleringen i huset är katastrofal trots att huset inte är så gammalt,byggdes i början av 90 talet.Man hör nästan allt som grannarna gör - och då menar jag allt även de mest intima detaljerna som tillhör ens privatliv...Jaja tänkte jag det är bara att lyssna Lugna Favoriter med lite mera volym.Efter ett par dagar hörde jag flera stora smällar.Herregud tänkte jag, vad händer??Är det inbrott nånstans eller ?Jag tittar ut från entredörren-ser inget.Går till balkongen och ser 2 barn runt 14 år gamla som spelar bollspel.
Det skulle inte vara några som helst problem med det om inte deras spel gick ut på att vems bollspark som smäller högst på soprummets fasad som är gjord av plåt...
Här började det....Här började kriget där jag blev den onda häxan i området....
Lilla jag vågade säga till barnen:
"snälla kan ni sluta sparka mot fasaden?Det låter fruktansvärt mycket mina 2 vovvar går och gömmer sig."
Svaret var:Ingen annan har klagat hittils så stäng dörren kärring...
Nja som 44 år gammal kände jag mig inte riktigt som kärring och att stänga dörren var inte en möjlighet för jag har alltid öppet även vinter - jag älskar frisk luft.Dagarna gick och spelet bara fortsatte.Till en början undrade jag om alla är döva i området?Att ingen säger något var helt ofattbart för min del.Jag beslöt mig att fråga min granne - hon berättade att hon har bott många år i fastigheten och det är mycket störningar och det där med bollsparkandet stör också henne jättemycket.Ja det är bara at ringa till förvaltaren tänkte jag.Förvaltaren tyckte att dagtid mellan 6-22 får man göra vad man vill....Att jag inte kunde prata i telefon,lyssna på radio eller titta på tv - det gör inget tyckte förvaltaren.Jag kan inte med ord beskriva ljudet som man hör när bollen träffar soprummets gula fasad.Att lyssna det dagligen vid flera tillfällen sammanlagt ca under 2 timmar kan göra den mest välbalanserade människan till en nervvrak vågar jag påstå.
Då förvaltaren var totalt ointresserad att hjälpa trots flera tel samtal beslutade jag att gå till hyresnämnden för att begära rättelse.Tillsammans med min granne lämnade vi in ansökan där vårt önskemål var att "Bollspel Förbjudet" skylt monteras på gården.Förvaltaren gick med på det efter mycket om och men.Nu ska vi ha lugn och ro tänkte vi när skyltarna äntligen kom på plats.Tyvärr..det var kanske allt för mycket att hoppas...
Barnfamiljerna motsatte sig beslutet och uppmuntrade barnen från balkongen "sparka starkare-ta i riktigt"....Jag trodde inte på mina ögon och öron..I detta fina område med endast 36 lägenheter och ett litet gård bröt helvetet ut på jorden...Jag och min granne blev utnämnd av barnfamiljerna till 2 ondskefulla barnhatare häxor...Jag blev hotad till livet, en av grannarnas fru där mannen är med i en känd motorcykelklubb kom till mig och bankade på dörren.När jag öppnade trampade hon sönder sin cigarettfimp och pekade på den medan hon sa:det ska hända med dig,vet du vem som är min man?? Senare har även en barnfamilj dragits in i detta strid,de har 3 barn och trots det de är också störda av bollsparkandet så de står på vår sida och anser att bollsparkandet är väldigt störande på plåtfasaden...Eftersom de kommer från ett annat land var de självklart ett lätt byte till grannarna...snart började rasistiska reklamer klistras i hissen samt brev trillade in i våra brevlådor där vi alla blev uppmanade : flytta härifrån blatte jä***r!
Nu har plåtfasad sympatisörer bildat en grupp de vill att hyresnämnden ändrar beslutet och de vill kräva att "Bollspel Förbjudet" skyltarna ska monteras ner.Inte nog med det så håller förvaltaren med dem...
Alltså ORKA!!!
Vuxna människor,föräldrar som startar ett krig pga. att barnen får inte sparka boll mot soprummets fasad.Enda spelet barnen kan tänka sig är att sparka bollen mot plåten så det ekar i hela området.Eller kanske det är till och med så att det är enda spelet föräldrarna kan tänka sig?Måste de verkligen göra allt för att kunna störa folk?Jag funderade över det hon sa om Mc klubben...Jag slöt ögonen och såg bilden framför mig hur Mc klubben kör in i vår lilla gård iförd sina västar och kedjor som krigutrustning och skriker:Ner med bollspelskyltarna soprummets fasad ska befrias!Sen sätter de sig vid gräsmattan och lyssnar på Lugna Favoriter medan barnen kommer med sina bollar och börjar sparka mot plåten överlyckliga.Sen hoppar alla mc knuttar på sina motorcyklar och rusar iväg för de orkar inte lyssna på ljudet...
Iallafall fick jag ett gott skratt när jag öppnade ögonen.Fast man vet inte om man ska gråta eller skratta verkligen.Jag har en dotter som är 24 år.Jag skulle skämmas om hon - när hon berättar om sin barndom till andra - skulle lägga till: och min lyckligaste stund i min barndom var när jag kunde sparka boll mot soprummets fasad för att föra oväsen...Hon skulle inte kunna ha ett sånt minne för jag som förälder skulle aldrig tillåta att mitt barn ska medvetet störa andra...Nu undrar jag vad ska jag göra för nu vi är 7 lägenheter som vill göra ngt åt saken men vi vet inte vad.Ska vi upp igen till hyresnämnden eller till psykakuten för vi orkar inte längre till med detta...
UPPDATERING 2008 05 10.
Igår blev världens bråk.
En annan granne påtalade till de störande barnen att man kanske inte är intresserad att lyssna bankandet hela tiden mot plåtfasaden.
Det hela slutade med att när jag kom till mitt balkong blev jag också indragen i hela bråket.
Det var inte längre tal om bollspel.
Följande kom upp på tal:
"DU är en idiot, J**** F****,Flytta härifrån alla hatar dig,Tjocke Gris,Feta F**,Barnhatare Jävel mm.trevliga meningar fick jag från kära grannarna.
Orsaken troligen är att jag vågade lämna in en ny ansökan till Hyresnämden med 7 andra hyresgäster en vecka sen men jag fick höra att fler vill backa nu pga de blev hotade av en MC kille som bor här på gården.
Detta fall vore garanterat ett toppenprogram på TV 3 grannfejden,det skulle bli garanterat underhållande ....Iallafall jag har fattat nu vilka jag bor bland...
Jag har ställt en fråga till dem här respektlösa,laglösa grannarna:
Frågan lyd såhär:
Vad har problemet med bollspel att göra med att jag är tjock (jag gick upp faktiskt 10 kg sen jag bor här pga deras bråk och trakaserier),idiot,sjuk i huvudet mm??
Med mina 2 diplomer har jag svårt att acceptera att jag är en idiot...
De kunde inte svara på det....
Om de vill prata varför pratar dem inte om saken,varför går de över till personlig angrepp?
Pga deras handlande har jag gått upp i vikt,har tröstätit på nättena och fick börja ta lugnande.
En sak vet jag och det sa jag till de som ett avslut på deras otrevliga samtal:
Jag är fet - men det finns goda chanser att jag kan banta...men de är verkligen är idioter och ingen kan hjälpa dem....
Jag är inte den som kallar folk idioter i första hand men jag finner inga andra ord som skulle beskriva dem bättre än ordet dem använt för att beskriva mig...
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Efter gårdagens bråk har föräldrarna hetsat barnen att ta bort alla skyltar så flera ungdomar gick runt och slet loss alla 3 st "Bollspel Förbjudet"skyltar.
Jag anser att detta är yterrliggare ett bevis på hur boende beter sig här i vårt bostadsområde - samt hur mycket de respekterar fastighetsförvaltaren....
UPDATE 14.Maj 2008
Fick veta igår att fastigheten är såld till en annan ägare!
Med lite hjälp från ovan slipper vi äntligen nu denna nonchalanta förvaltare också.
Nu kan vi be till högre makter att vi får en förvaltare som förstår vårt problem och försöker få ordning på denna gård som liknar mera en campingplats än bostadsområde.Skilnaden är att från en camping kan man åka hem ifall man trivs inte men här har man ingen utväg.Här bor man permanent och man gör inte det billigt heller..Vad sägs om 2 rum o kök på 66 kvm med garage 6800 kr...och för det priset får man sitta med öronproppar...
Senast redigerad av yvi63 den 2008-05-15 klockan 17:38.
Anledning: Uppdatering
|