Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-24, 20:08   #10 (permalink)
Johanna.H.
Expert
Guldmedlem

Johanna.H.s avatar

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Hej en_rädd_tjej,

För att kunna gå vidare och lägga dessa övergrepp bakom dig så behöver du terapi. I terapin kan du tillsammans med din terapeut dels gå igenom och ventilera alla känslor av sorg , ilska, skam och allt annat som Du känner. Men även justera de negativa föreställningar som du fått av att ha blivit behandlad såhär. Föreställningar är hur du ser på saker (vad du har för föreställning om det). Om du t.ex. blivit sviken av många så är det vanligt att man skapar sig en föreställning om att "det inte går att lita på någon" eller om man blivit systematiskt slagen så får man en föreställning om att slag är det enda man förtjänar. När det gäller sexuella övergrepp är föreställningarna många och djupa. Det är dessa negativa föreställningar och den förstörda självkänslan som ställer till problemen för dig i nuet.
Tillsammans med en erfaren terapeut kan du syna dessa föreställningar i sömmarna och ta nya beslut utifrån vad Du känner IDAG. Du kan även få hjälp med att ta bort jobbiga minnesbilder, bygga upp självkänslan och mycket, mycket mer.

Det går att bli hel! Det handlar om att du måste möta allt som ligger bakom dig, jobba dig igenom det och skapa det liv som Du vill ha. Du har rätt i att du inte är ensam. Jag har mött klienter som haft samma oro som du- Går det att bli hel? Jag vet i dag av erfarenhet att det går, både genom mitt arbete med mina klienter men också genom att jag själv gjort den resan en gång i tiden.

Ta hand om Dig, och tveka inte att göra det som känns rätt för Dig!

Vänligaste, Johanna
Johanna.H. är inte uppkopplad   Svara med citat