Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-23, 05:27   #18 (permalink)
Stadig
Member
Bronsmedlem

Reg.datum: Apr 2008
Standard

Några frågor och tankar .

Har du börjat hos en terapeut (som skulle kunna ge dig en diagnos)?
Läste att du inte var sugen på att gå till tex en kurator, utan då vill ha en rejäl expert så att säga. Har jag full förståelse för, vem skulle inte vilja det? Om du nu inte har gjort det (inte fått kontakt med en expert alltså), så har jag några tankar...

Jag kan ha fel nu, men tror mig se en risk... Att du "måste" ha "riktigt ordentliga lösningar", och därmed väntar på dessa...
Det som då kan hända (då det ofta inte är så lätt, eller inte går så snabbt... snarare tar lååång tid) är att du avvaktar och väntar på lösningarna. Vad kan man då göra?

Trött (det är ju sent doh! ), så lite svårt att formulera mig...
Poängen är att:

- Du är den som bäst kan börja ta tag i dina egna problem.
- Det är riktigt svårt att ta itu med tunga/jobbiga problem på egen hand.
- Att ta det STORA (och viktiga) steget att påbörja i detta nu, är antagligen det som kan hjälpa dig bäst.
- Att prata(skriva dvs) och lätta sitt hjärta här inne gör det hela lite mer uthärdligt kanske, hjälper dig lite lite (eller vad vet jag, mkt kanske) i vardagen, eller?
- Att få sitta ner, med en person som har stor erfarenhet och kunskap när det gäller just olika problem med det "inre" välmåendet, har potential att kunna lätta på trycket ännu mera, och då kanske även hjälpa dig en hel del.

Den hjälpen skulle kunna bestå i att:

+ Hitta en suverän terapeut som passar just dig!
(det kan ibland ta tid, så under tiden skulle du nog kunna få hjälp med dessa saker också)
+ Ni gemensamt kan göra en lista på saker som är bra, nyttigt och känns ok för dig (nog det bästa man kan göra för sig själv och sin omgivning, att ta hand om sig själv).
+ Att ni även då kan göra en lista på saker som vore bra att undvika, i detta nu (miljön, omgivningen och personer kan ofrivilligt göra det hela svårare för dig. Och att ta på sig fler saker när man inte mår så bra, kan ofta leda till än mer problem, bekymmer, ångest och kraft/energi-löshet).
+ Utifrån listorna planera upp en strategi, både kortsiktig (mer akut dvs) och en mer långsiktig.

+ Detta då för att kunna stärka dig, så att du lättare och på ett mer effektivt vis orkar och kan ta tag i saker som är nyttiga och bra för dig. Och då för att strukturera upp ditt liv och få olika saker att sikta på (framtiden, studier och/eller jobb, resor kanske, intressen, sport, få mkt större chans till att ha ett härligt, givand och kärleksfullt förhållande med en tjej/din tjej).

Så... Mitt råd till dig, är att om du inte redan fått tag på en expert, börja då med någon annan som kan stötta och hjälpa dig med strukturen osv (sålänge!). Desto snabbare desto bättre.

Lycka till

Senast redigerad av Stadig den 2008-04-23 klockan 05:42.
Stadig är inte uppkopplad   Svara med citat