Låt oss se över vilka alternativ hon har:
1. Ha trekant med sin pojkvän i hopp om att det ska bli bättre framöver.
2. Inte ha trekant med sin pojkvän, eftersom hon egentligen inte vill, och se vad som händer.
3. Ge ultimatum till sin pojkvän "Om du inte kan acceptera att jag inte vill ha trekand, så är det slut".
4. Göra slut med pojkvännen, eftersom hon redan har försökt resonera med honom och förbättra deras relation.
Hon verkar inte vilja alternativ 3 och 4 eftersom hon älskar honom.
Hon kan tänka sig (och kommer förmodligen) välja alternativ ett, eftersom hon inte kommer lida så mycket av att ha den där trekanten. Det hon lider av är hans fixering av trekanten.
Bör man då försöka få henne att välja alternativ 2,3 eller 4? Om hon inte själv har valt det alternativet, så är det svårt. Hon verkar redan ha insikt om problematiken och om att hennes kille behöver söka hjälp för sin fixering.
Nu framgår det inte hur han skulle reagera på ett ultimatum. Om han skulle bli arg och fortsätta tjata, med tron att hon inte menar allvar. Det framgår inte heller OM trekanten kommer förbättra någonting. Det känns lite som att hon är en kärleksfånge och att hon ger och ger till sin pojkvän, utan att få någonting tillbaks.
Men vad ska man säga? Sluta älska din pojkvän.
Jag tror helt enkelt att hon får göra det hon gör och att man (som terapeut) efterhand får diskutera det som följer. Hon måste själv komma till insikt om det finns något hopp om en framtid med killen eller inte. Kanske är deras bråk om en trekant ett uttryck för något annat relationsproblem de har? Det man kan göra är att försöka lägga fram alla premisser om deras relation, så att hon är medveten om dom. Sedan får man försöka se om hennes val av handlingar leder mot de mål hon tänker sig.
Hon sitter förmodligen i terapirummet, eftersom det inte går som hon vill med relationen. Kognitiv terapi (försöka rationalisera hennes val) är väl det som främst känns kan funka. Psykodynamisk terapi (att titta på hennes uppväxt och utveckling) är en annan metod som kan ge effekt.
"Gör si och så" metoden tror jag har minst effekt, eftersom det inte bryter hennes sätt att tänka och agera. "Nu ska vi förbättra ditt självförtroende så att du kan göra slut med den här killen" tror jag inte heller fungerar. Hon är ung, 21 år, och kommer komma till insikt om vad som är bäst för henne och om det fungerar.
I inlägget är det själva trekanten som är problemet. Hon vill inte, men han vill. Att han inte bryr sig om att hon inte vill ha trekant är oroväckande, men det kan bli bättre. Hon hoppas på, vill och tänker kämpa för att det ska bli bättre. Då tycker jag att man ska försöka stötta henne i den kampen, till att börja med.
Mvh
Edit: Personligen röstar jag på alternativ 2, att hon inte har trekant med honom, men som terapeut skulle jag inte (uttalat) förespråka något alternativ.
Senast redigerad av Mikael G den 2008-04-14 klockan 20:42.
|