Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-14, 18:06   #12 (permalink)
Jardina
Senior Member
Guldmedlem

Jardinas avatar

Reg.datum: Nov 2007
Standard

En fråga jag kommit på är tycker du att du mår bra av att koppla ihop dans och känslor på det sättet du gör ?

Det är väl egentligen det som är det viktigaste, är du nöjd med så som du resonerar nu så kan du ju vara det, men samtidigt förstå att andra inte tänker på samma sätt. Kan tänka mig att du skulle inte gilla om du hade en flickvän som hade dans som sin stora hobby.

Jag tror man får skilja på i vilket sammanhang dans sker.
* Kurser och socialdans för en särskild typ av dans (vilket var det jag svarade främst på i den andra tråden), man går dit för att utöva sin hobby och att lära sig den dansen som man tycker är kul och på socialdansen får man utöva det med andra än de man går på kurs med. Man har inte som mål med att gå dit för att flirta och träffa någon utan bara utöva sin hobby som vilken annan hobby som helst) Är nog ytterst få som analyserar vad musiktexten handlar om, utan det handlar mer om att studsa runt på golvet till den musiktypen man gillar. (finns ju lika stor bredd i danstyper som musiktyper nästan tror jag)

* Dans till band på t.ex. 50 års fester och personalfester
Inte heller här har man väl som mål att flirta med de man träffar, rent krasst så skulle väl bara de som är par dansa med varandra då för om man skulle se det på ditt sätt så borde det nästan betraktas som att man vore otrogen om man dansade med någon av ett annat kön.

* Dans på nattklubb
Här har nog en del som mål att flirta och ragga upp någon, men där är också en helt annan typ av dans, folk dansar antigen själva, ihop med någon eller i grupp. Det är i detta sammanhang det kan ses som flörtande tycker jag och endast här nästan som det blir dans som tryckare när det 15 minuter innan nattklubben stänger blir lugn musik och det kan bli en tryckare om man fått napp under kvällen eller desperat bjuder upp någon.

Svar på kommentaren om "tycker dans är...." jadu jag bjuder upp dom för annars så blir det svårt att utöva den hobbyn som jag tycker är skoj, det fungerar ju inte att dansa en pardans själv. (men fungerar ju med andra dansstilar som inte är pardans). Går man på en kurs eller en kväll anordnad för en särskild typ av dans så går folk dit för att utöva den inte ragga. Visst det finns säkert ett fåtal som går dit för det, men inte de flesta och som tjej är man tvungen att ta för sig om man vill dansa över huvudtaget, för det brukar ju vara fler tjejer än killar vid sånna tillställningar.

Jag tycker man kan jämföra boxning och brottning med dans faktiskt, det spelar ju ingen roll vilket kön det är. Tänk om man vore homosexuell då vore ju faktiskt brottning intimt med det kön som man attraheras av (om man ska hårddra hur du verkar tänka). Men jag tvivlar på att någon tänker på brottning som att oj den jag brottas med flörtar.

Det klart du inte ska känna att du måste delta i dansen på festen när du känner dig obekväm med det. Man ska ju göra det man trivs med.
Men du får ju tänka på att alla ser det inte på ditt sätt (och säkert inte på mitt heller) för att du tolkar in saker på ett sätt och andra på ett annat sätt.

Att känna sig utanför är inget kul och det kan nog vem som helst förstå, men jag tror inte du blir den enda som inte dansar, om jag ska dra alla över en kam, så känns det ganska vanligt att killar mer sitter och inte är uppe och dansar än är uppe och dansar.

Du får nog gå med på att alla på festen inte ser dans som en slags sjuk ritual bara för du gör det.

Jag tycker det är en avsevärd skillnad på sex och dans. De flesta har bara sex med de som dom har känslor för och en relation med. Sex är något privat, det är mer intimt och naket.

Jag tycker inte dans handlar om intimitet utan om samspel med någon annan precis som när jag tidigare jämförde med ridsport. I dressyr i hästvärlden så handlar det om att hästen och ryttaren ska samspela och fungera ihop och likadans i dans, fast då såklart med en danspartner och inte häst. För mig spelar det ingen roll om den jag dansar en pardans med egentligen är tjej eller kille, mer än att det blir svårare med en tjej för att man inte har samma steg och inte är van vid att föra i dansen.

Nä vanligaste danserna när man går ut och dansar på typ 50års och personalfester till just dansband som du nämnt är nog bugg och foxtrott och nån dans som jag varken kommer på vad den heter eller kan, men det är inte tryckare. Men foxtrott är det som kommer närmast tryckare bland de danserna ju, men det beror mycket på vem man dansar med. (själv låter jag bli att dansa foxtrott för det blir så synd om killarna som skulle få blåa tår då )

Om det är mer dans som på en nattklubb, så är det ju mer skvalmusik ala radion som spelas och då är det ingen riktig danssort utan folk rör sig lite som de själva vill i takt till musiken antigen själva, ihop med någon eller i grupp. Spelas några lugna "tryckarlåtar" under kvällen men inte så många.

Vad vill du förresten uppnå med denna tråden, känns lite som att bekräfta att du inte är den enda som tänker som du gör eller är det för att även få andras motstridiga åsikter med?
I början av tråden uppfatta jag det som att du tyckte att du känner det som ett problem att du känner som du gör, och kanske ville få feedback kring att känna mindre så, men nu känns det mest som du mest vill få medhåll.

Vilket fall som helst så hoppas jag att du får trevligt på festen trots allt och så tycker jag att du ska våga fråga tjejen du är lite intresserad av innan om hon inte har lust att ta en fika eller hänga med och se en film på bio eller bara ta en långpromenad i vårvädret.
Om du inte visar intresse så kan hon ju inte veta att du är intresserad av henne.