Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-25, 18:11   #4 (permalink)
dan

Standard

Jag tror inte att en operation löser problemet.

Jag har också problem med att jag rodnar ibland och har haft det sedan gymnasietiden (är nu 32). När jag var yngre var jag helt inställd på att genomgå någon form av operation, men avstod pga. riskerna. Är glad för det idag. Tänk om operationen hade gått snett och jag fått någon hemsk biverkning.

Man kan leva ett bra liv trots att man rodnar. Här är några tips som har fungerat för mig: Försök möta andras blickar. Titta inte ner i golvet eller bordsskivan. Tvinga dig att hela tiden lyfta blicken och se på folk i din närhet. Flytta fokus från dig själv till människorna runt omkring dig. Tillåt dig att rodna utan att du fördömer dig själv. Man behöver inte deppa ihop bara för att huden i ansiktet blir röd ibland. Du är helt OK trots att du rodnar.

Jag rodnar fortfarande ibland, men problemet känns betydligt mindre idag, och framförallt trivs jag med livet.

Orsaken till att man har det här problemet tror jag ligger i psyket. Om man genom en operation gör så att man inte längre kan rodna tror jag att man får något annat problem i stället. Man kanske får jätteproblem med svettningar i stället. En operation bekämpar symtomen i stället för själva grundproblemet. Det bästa tror jag därför är att försöka komma till rätta med det "verkliga" problemet genom terapi och exponeringsträning.
  Svara med citat