Hej Solmåne,
Ja, du bor hemma hos dem, vilket innebär att som vuxen skulle de mycket väl kunna välja att kasta ut dig på gatan om du inte uppfyller deras krav. Du har ingen rätt att bo hos dem. Även om de är dina föräldrar gör de dig en favör genom att låta dig bo där. Om de tar betalt för att du bor där är det nog lite annorlunda, men du säger inget om det så jag antar att du inte betalar någonting.
Du undrar hur mycket de får bestämma över dig. De kan förstås inte bestämma över dig alls. De kan bara bestämma över de själva och sitt hem. De kan fråga dig eller kräva att du ställer upp på deras villkor annars…..
Ett problem med din beskrivning är att du inte verkar göra någonting som inger förtroende. Allt du berättar om är saker som INTE inger förtroende till dig och din förmåga att agera till ditt eget bästa. Jag säger inte att du inte har den förmågan, bara att du inte visar det just nu. Så egentligen tycker jag att du borde fråga dig själv: ”Vad kan jag göra för att de ska återfå förtroendet för mig och min förmåga av att klara mig själv som en vuxen kvinna?”. Du kan även ställa den frågan ödmjukt till dina föräldrar. Det ser ut som att de redan har svaret – alla sina krav, men det gäller att bestämma en ordning för alla dessa saker. Var ska du börja, det är orimligt att du börjar med ALLT samtidigt. Det gäller för dig att förklara det för dem och visa sedan genom dina handlingar att du har tagit tag i dig själv.
Deras förtroendet för dig, har du genom alla dessa handlingar du har begått, sett till att det hamnat på noll. Nu är det upp till bevis för dig eller flytta ut.
Sorin
|