Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-13, 10:27   #1 (permalink)
solmåne
Junior Member
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Standard Familj som styr

Jag är 19 år och bodde med min pojkvän i en lägenhet i över 1½ år tills nu i januari då han gjorde slut med mig och jag var tvungen att flytta hem till min mamma igen. Man kan väl säga att min värld rasade samman då. Jag som pluggar hemma på distans på heltid började strunta i studierna, drack mig jättefull varenda helg och mådde väldigt dåligt helt enkelt. Nu i fredags gjorde jag något oerhört dumt som att stjäla på en affär och jag åkte dit - min mamma var med och såg den pinsamma händelsen. (Jag kan ju bara nämna att detta är något jag ångrar och vet är olagligt, det ska inte hända igen!) Hon ringde direkt till min storasyster (31 år) som beter sig som en extramamma åt mig, jag har dessutom en storebror (28 år) som beter sig som en extrapappa och en "riktig" låtsaspappa som är på mig. Denna händelse och två andra händelser, då jag druckit mig alldeles för full och de fått hämta mig... har gjort att min familj har bestämt sig för att bestämma över hur mitt liv ska se ut i framtiden.

Jag kan förstå deras oro för mig, jag vet själv att jag har fastnat i något mörkt men jag är ändå medveten om mina problem och är på gång, sakta men säkert för att ta tag i alla problem. Men när de t.ex. inte låter mig gå ut och tänker tvinga mig till att söka jobb, ta körkort, lämna ifrån mig en hund som jag dagligen ser efter och börja i vanlig skola blir allt ett rent helvete. De säger "Vi tänker pressa dig som bara fan nu så att det blir något gjort" men detta har bara den motsatta effekten på mig, jag mår sämre och sämre och blir extremt stressad och min livslust blir bara mindre och mindre. Jag är som sagt medveten om att jag t.ex. måste fixa skolan och ta körkort men jag vill att det ska ske i min takt, då jag känner mig redo, det är på gång men det händer inte på en vecka...

Det enda som jag tror skulle hjälpa var om jag flyttade och fick bo själv men det kommer ju aldrig funka då jag inte har något jobb så det får jag vänta med ett tag. Det jag undrar är ju mycket ens familj har rätt att bestämma över mig? Jag är ju visserligen 19 år och vuxen men jag bor ju hemma igen och då kanske de får bestämma mer över mig?

Tacksam för lite hjälp!
solmåne är inte uppkopplad   Svara med citat