Hej Robbs!
Jag håller med Marie i hennes svar. Det är mycket som bidrar till henes beteende.
Jag tror också som du skriver att Cornerlia känner ett ansvar över hennes mamma, tex. att hon inte vill lägga sig på kvällen för att mamma kanske gråter på kvällarna. Eller att hon inte vill vara hos dig för att mamman inte mår bra eller sköter om sig när hon är borta.
Men hon måste få vara nära, jag vet det är otroligt jobbigt att ha ett barn fast vid benet hela dagarna men det är det som hon behöver just nu. Låt henne vara med på allt, låt henne följa med utan att hon blir delaktig utan hon får känna tryggheten genom att bara vara med. Res dig inte upp utan att hon hinner förbereda sig för att följa med. Det kommer ta tid som Marie skrev men hon kommer släppa, först kanske med en hand, sen två därefter kanske hon går till ett annat rum osv...
Men i detta att hon får följa dig så mycket hon vill så finns det ramar om hur mycket det får bli, för att inte hugga sig själv i benet så tycker jag inte att du ska börja vila med henne som mamman gör. Håll på det som du anser är bra och fungerar, gå inte tillbaka i utvecklingen av hennes självständighet.
Vänta med att din sambo börjar ta kontakt, fokusera du vid henne först.
När hon känner trygghet så kommer hon börja leka och vara barn igen. det kommer vara tungt för dig den första tiden att göra detta, men du verkar vara beredd på att göra allt för ditt barn. Ge henne det fokuset nu och prata ut om din irritation om detta med din sambo så påverkar det inte Cornelia så mycket.
Lycka till hälsningar Frida
Frida är utbildad Powerthinking Master hos Comunicera och arbetar med barn, ungdomar och föräldrar. Frida är duktig på att ta barnets perspektiv och arbetar med att stärka barnets självkänsla och handleda föräldrar. Vill du ha kontakt med Frida? Ring 0702-897027.
|