Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-10, 10:34   #2 (permalink)
Marie Berntsson
Expert
Guldmedlem

Marie Berntssons avatar

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Hej!

Jag tror att det är flera anledningar varför eran dotter beter sig som hon gör.

Hon har gått igenom en skillsmässa när hon var liten och visst kan det leda till separationsångest. Men jag tror också att mamman kanske inte alltid har varit tydlig med henne när det gäller regler och gränser. Ett barn behöver ramar att röra sig inom så att de vet vad dom gäller. Om hon får som hon vill så blir hon ju naturligtvis bortskämd. Hon testar hela tiden, vilket är normalt i hennes ålder. Det hon gör hos mamman funkar ju och det testar hon även när hon är hos dig, men du säger att det ägger sig efter ett tag och det är för att du är tydligare med vad som gäller. Då tröttnar hon, men barna är smarta, de testar hela tiden. Hon har dessutom fått ett syskon vilket betyder att hon inte är i fokus längre.

Du har själv svaret på en kommentar du skrev:

"Hon frågar och pratar bara för att ha en anledning att vara med."

Absolut! Hon vill vara med. Hon vill vara delaktig. Hon vill känna att hon hör till familjen. Hon vill inte sitta ensam o leka på sitt rum när hon vet att lilebror och pappa och nya sambon är i vardagsrummet tex.

Så förekom henne, fråga du först om ni ska hitta på något. Låt henne hjäp till med blöjbyten osv, låt henne var delaktig.

Kontrolldelen kommer säkert från separationsångesten. Barn kan inte relatera till tid. Om du ska gå ut i garaget så säg till henne. Hon upplver det som om du bara försvinner. Men säg till att du går till garaget och är tillbaka om 5 minuter. Hon är förmodligen rädd att bli lämnad. Detta kommer gå över, men ni måste bekräfta henne extra mycket en period, kanske några månader ett halvår, tills hon känner sig trygg igen.

Hon kan visst använda sin fantasi men just nu väger rädslan att bli lämnad tyngre. Det är därför hon går efter er. Eller rädslan att ni ska välja lillebror framför henne. Om ni hjäper henne litegrann att "sätta igång" henne med någonting samtidigt som du klargör för henne att "jag finns här om du behöver mig" så kommer hon känna trygghet så småningom.

Hör gärna av dig igen.

Mvh
Marie
Marie är utbildad i Master Powerthinking med kognitiv inriktning. Hon arbetar mycket med ångest/panikångest, självskadebeteenden, självmord, självkänsla och BDD mm. En både inkännande och engegerad person, där inga känslomässiga kränkningar är för stora.
Vill du ha Marie som terapeut, hör av dig till marie@comunicera.se
Marie Berntsson är inte uppkopplad   Svara med citat