2008-04-09, 22:58
|
#2 (permalink)
|
|
Member
Bronsmedlem
Reg.datum: Mar 2008
|
Hej Ninnis!
Jag är ingen expert, utan kan bara svara utifrån egen erfarenhet. Jag känner i igen i princip i allt du skriver, från min egen skoltid från åk 5 till åk 9. Jag gick i toppenklass åk 1-4, men sedan splittrades våran klass och vi blev en ny klass från åk 5 och det var då det började.
Citat:
Ursprungligen postat av Ninnis
två killar som började jäklas med honom.
|
Jag hade främst en person som jäklades eller mer bråkade med mig.
Citat:
Det hör till saken att vår son är väldigt duktig i fotboll och det störde nog de här killarna lite.
|
Mm jag känner igen mig, nu var inte jag duktig i fotboll utan var elitjunior i golf och de kan jag säga gav avundsjuka. Säkert på samma sätt som din sons fotboll.
Citat:
Vår son är en person som aldrig svarar tillbaka och helst undviker allt bråk och det gör honom förmodligen till ett tacksamt offer.
|
Mm ännu en sak som jag känner igen inom mig själv.
Har lärarna på skolan märkt detta eller någon eventuell skolvärdinna om det nu finns idag?
För min del var det nämligen aldrig någon som märkte det, kändes som de blundade för problemet.
Citat:
På höstterminen i åttan så eskalerade det hela och vi tog ett rejält tag i saken.
|
Bra att ni har tagit tag i det, som föräldrar. Jag vågade nämligen aldrig berätta för mina föräldrar hur det låg till, utan jag försökte prata med de lärare som jag hade något så när förtroende för men det hjälpte inte speciellt mycket.
Citat:
Han säger att han håller sig undan spec. den ena killen och att han förstår att han är väldigt omogen.
|
Hur känner din son för att behöva hålla sig undan?
Jag försökte nämligen samma sak, men jag tyckte att det var jobbigt, man visste inte riktigt vart skulle gå för att inte möta personen som var värst.
Citat:
Men vad hjälper det när någon är taskig. Hans kompisar som gått i samma klass som den här killen sen ettan tar heller aldrig parti för vår son när något händer.
|
Jag hade problemet att när inte personen som var taskig mot mig fanns i närheten då tog alla parti för mig, men sen vart grupptrycket för stort och alla tog parti för den andra parten när den var närvarande.
Är det så för din son också?
Citat:
Betygen är just nu jätteviktiga för honom och vi som föräldrar försöker att hålla det på en någorlunda normal nivå, men han ställer höga krav på sig själv och tror att det är jätteviktigt med vg och mvg.
|
Försök förklara för din son att betygen inte alls är livsviktiga. Idag kommer man oftast in på den utbildning man vill i gymnasiet ändå om det är det hänger på. Men jag känner igen situationen, betygen var livsviktiga för mig också i den åldern, men nu när jag har läst på universitet har jag insett att det inte är det viktigaste. Jag hade också superhöga krav på mig själv, och sen när man inte lyckas blir man superbesviken. Men säg till honom att han är duktig ändå även om han inte får vg och mvg. Alla kan inte få höga betyg i alla ämnen.
Citat:
Det tror jag beror på att de så ofta sa att han var dum i huvudet så att han känner att han måste ha minst vg för att bevisa ngt.
|
Är det någon lärare som har sagt åt honom att han är dum i huvudet eller har fått för sig det själv?
Jag gick nämligen runt och hade samma känsla, men det var ingen som hade sagt åt mig att jag var dum i huvudet.
Citat:
Idag när han kom hem från skolan så var han helt förtvivlad. Han skulle ha en muntlig redovisning inför klassen och dessutom läsa en text. Han har lagt ner hur mkt tid som helst på förberedelserna men när han stod inför klassen så började den här killen att ställa frågor. För vår son blev det alldeles kaos i huvudet och han kunde inte läsa en enda rad utan att komma av sig.
|
Avbröt inte läraren den här killen som började ställa frågor?
Min tanke är bara för i sådant fall är det en feg lärare också, jag har nämligen stått i samma situation när jag skulle redovisa i högstadiet. Jag var superförberedd, men sen var det en som började dumma sig, min lärare försökte nämligen avbryta men det gick inte så till slut, började jag nästan gråta och då reste sig läraren upp och kastade ut den här eleven. Min redovisning blev inte bra, den kunde ha varit bra mycket bättre med tanke på all tid jag hade lagt ner.
Citat:
Efter alla andra redovisningar hade klassen applåderat men inte efter vår sons. Sedan hade ena killen vänt sig om och ironiskt sagt -jävligt bra redovisning!
|
Sa inte läraren något i detta läge? Eller märkte läraren inte detta?
Om läraren märkte det och inte sa något tycker jag att det är en mycket svag lärare och det borde fram till skolledningen omedelbart, man ska inte acceptera mobbning på lektionerna och i klassrummet. Punkt slut.
Citat:
Efter det hade han haft betygsprat med sin fröken och hon hade sagt att han hade varit lat och varit dåligt förberedd vår son hade inte svarat emot för han sa att då skulle jag ha börjat gråta!
|
Usel lärare i mina ögon, läraren ska peppa eleven och göra så att man tycker att det är kul, inte stjälpa eleverna. Inte konstigt om din son får dålig självkänsla, det skulle jag också ha fått omedelbart. Finns det någon annan lärare som ni kan prata med eller eventuell skolledning, ni får inte acceptera detta.
Kan inte ni eller om er son vill prata med läraren och tala om hur mycket tid han verkligen har lagt ned.
Citat:
Fröken vet om att han har varit utsatt kan tilläggas.
|
NI SKA INTE ACCEPTERA DETTA! Och ännu mindre när läraren vet hur läget är med er son.
Citat:
Så nu är det två delar i det här 1. han är förtvivlad för att han tror att hans mvg har seglat ut genom fönstret
|
Jag tror inte att hans mvg har seglat ut genom fönstret och har det av bara det här så ska ni absolut inte vara rädda för att ifrågasätta lärarens sätt att sätta betyg. Jag har nämligen råkat ut för samma sak, men jag ifrågasatte och då fick jag rätt. Min lärare skulle helt plötsligt sänka mitt betyg från 5 till 3 av bara ett litet snedsteg och det var ungefär samma sak som det här kan jag säga….men jag gick till en i skolledningen som jag hade förtroende för.
Citat:
2. han säger att han skäms och känner sig dum.
|
Nu ska jag säga som alla säger åt mig hela tiden. Han ska inte skämmas för att andra är dumma, det är inte han som är dum utan dom. Jag känner nämligen igen mig i situationen.
Citat:
Som mamma är jag rådlös. Vi som föräldrar försöker att prata med honom och bygga upp hans självkänsla men det känns om de här killarna hela tiden raserar den. Jag skulle behöva konkreta råd - hur kan vi hjälpa vår son och styrka honom? Vad kan vi säga, snälla ge något smart tips!
|
Peppa honom och försök förklara att det inte är hans fel. Jag skulle gärna vilja haft någon som kunde gjort det under min skoltid.
Har ni försökt prata med killarnas föräldrar eller går det inte?
De kanske inte ens känner till vad de håller på med.
Du får gärna skriva tillbaka till mig om du vill veta något mer eller diskutera vidare. Jag är intresserad av att höra hur det går för din son, med tanke på att jag känner igen mig så väl i situationen. Det har visserligen gått några år sedan jag var med om detta men spåren finns kvar. Jag är 29 år idag.
Lycka till och jag vill önska er son lycka till också! Och säg till honom betygen är inte allt!
Hoppas att jag har hjälpt dig lite på vägen i varje fall!
Kram Fia
|
|
|