Min 15-åring
Vi har en 15-årig kille som går i åttan. i sexan bytte han skola och allt var bra men så i sjuan så var det två killar som började jäklas med honom. Det hör till saken att vår son är väldigt duktig i fotboll och det störde nog de här killarna lite. Vår son är en person som aldrig svarar tillbaka och helst undviker allt bråk och det gör honom förmodligen till ett tacksamt offer. På höstterninen i åttan så eskalerade det hela och vi tog ett rejält tag i saken. Sedan har det varit förhållandevis lugnt och han har kompisar som han är med på skolan. Han säger att han håller sig undan spec. den ena killen och att han förstår att han är väldigt omogen. Men vad hjälper det när någon är taskig. Hans kompisar som gått i samma klass som den här killen sen ettan tar heller aldrig parti för vår son när något händer. Betygen är just nu jätteviktiga för honom och vi som föräldrar försöker att hålla det på en någorlunda normal nivå, men han ställer höga krav på sig själv och tror att det är jätteviktigt med vg och mvg. Det tror jag beror på att de så ofta sa att han var dum i huvudet så att han känner att han måste ha minst vg för att bevisa ngt. Idag när han kom hem från skolan så var han helt förtvivlad. Han skulle ha en muntlig redovisning inför klassen och dessutom läsa en text. Han har lagt ner hur mkt tid som helst på förberedelserna men när han stod inför klassen så började den här killen att ställa frågor. För vår son blev det alldeles kaos i huvudet och han kunde inte läsa en enda rad utan att komma av sig. Efter alla andra redovisningar hade klassen applåderat men inte efter vår sons. Sedan hade ena killen vänt sig om och ironiskt sagt -jävligt bra redovisning! Efter det hade han haft betygsprat med sin fröken och hon hade sagt att han hade varit lat och varit dåligt förberedd vår son hade inte svarat emot för han sa att-då skulle jag ha börjat gråta! Fröken vet om att han har varit utsatt kan tilläggas. Så nu är det två delar i det här 1. han är förtvivlad för att han tror att hans mvg har seglat ut genom fönstret 2. han säger att han skäms och känner sig dum.
Som mamma är jag rådlös. Vi som föräldrar försöker att prata med honom och bygga upp hans självkänsla men det känns som om de här killarna hela tiden raserar den. Jag skulle behöva konkreta råd - hur kan vi hjälpa vår son och styrka honom? Vad kan vi säga, snälla ge något smart tips!
|