Etiskt att göra underhållning av medling?
En fråga som slog mig när jag såg programmet förra säsongen var om det verkligen är etiskt att göra underhållning av medling, eller människors problem?
Först och främst måste medlarnas roll fastställas. Har de något ansvar för parternas psykiska hälsa? Är de terapeuter, underhållare eller programledare?
En terapeut vill jag påstå HAR ett ansvar för deltagarnas psykiska hälsa och ska därför inte avsluta kontakten direkt efter inspelningen. Vilken uppföljning sker? Om inte tillräcklig uppföljning sker, så ser jag det som oetiskt.
Detsamma gäller naturligtvis program som Ricki Lake, Dr Phil och liknande, så frågeställningen handlar inte specifikt om Grannfejden, men nu när det finns ett forum så är frågan intressant. Man skulle kunna säga att "deltagarna ställer upp av fri vilja och vet vad som gäller", men det känns exploativt och ingenting som en terapeut borde befatta sig med.
Så frågan är alltså: Är den terapeutiska behandlingen av deltagarna etisk?
|