Citat:
Ursprungligen postat av en_udda
Jag har alltid varit smal, är inte en sån person som går upp i vikt så lätt. Har alltid ätit precis vad jag vill utan att tänka på vikten. Har snarare velat gå upp lite i vikt, men är ganska nöjd överlag. Väger 50 kg och är ca 165 lång. Har inte mått så bra ett tag, av olika anledningar. Har alltid gillat att äta, men sedan några veckor tillbaka mår jag nästan illa vid tanken på mat. Jag äter ju såklart, men absolut inte samma mänger som förut. Får i mig otroligt lite mat, jag känner liksom inte hunger-känslan mer. Jag skulle kunna gå i flera dagar utan att äta, men det gör jag inte. Så jag undrar om man kan ha anorexi, fast man vill gå upp i vikt? Typ undermedvetet eller nåt.. för jag är rädd för att gå ner mer i vikt! Det är det sista jag vill göra. Och då känner jag mig istället lite stressad när jag vet att jag måste äta och försöker tvinga i mig mat, men ändå så har jag en må-illa känsla. Det är värre vissa dagar och ibland nästan ingenting.
|
Hej,
Det finns fler kriterier för anorexi än att inte äta och att vara smal.
Enligt rådande psykiatriskt diagnossystem (DSM) definieras anorexi enligt nedan:
A. Vägrar hålla kroppsvikten på eller över nedre normalgränsen för sin ålder och längd (t ex viktnedgång som leder till att kroppsvikten konstant är mindre än 85% av den förväntade, ökar inte i vikt trots att kroppen fortfarande växer, vilket leder till att kroppsvikten är mindre än 85% av den förväntade).
B. Personen har en intensiv rädsla för att gå upp i vikt eller bli tjock, trots att han eller hon är underviktig.
C. Störd kroppsupplevelse avseende vikt eller form, självkänslan överdrivet påverkad av kroppsvikt eller form , eller förnekar allvaret i den låga kroppsvikten.
D. Amenorré hos menstruerande kvinnor, d v s minst tre på varandra följande Menstruationer uteblir. (En kvinnas menstruation anses ha upphört om hon endast menstruerar till följd av hormonbehandling, t e x östrogen.)
Av det du skriver så kan jag inte se några tecken på anorexi, så jag tycker inte att du i dagsläget behöver oroa dig för något sånt. Om du börjar må bättre igen så är jag säker på att du kan börja äta normalt igen. Så mitt råd till dig är att försöka fokusera på att lösa de problemen som gör att du inte mår bra i första hand, och sen naturligtvis fortsätta kämpa med att få i dig mat så att du orkar.
Hälsningar,
Mariiqa