Jag känner igen mig i mycket av det du skriver, skillnaden är att min mor från det att jag var ett par år gammal alltid varit så pass stabil att hon kunnat ta hand om oss. Det är där skenet bedrar, hon sviktar på många plan och alkoholen är en stor bov i dramat.
Jag har insett nu efter påskledigheten hur mycket hon faktiskt dricker och hon erkänner till och med att det blir runt tre liter vin i veckan. Ibland mer. Det kanske inte är monstruösa mängder, men det späder fortfarande på ett framtida beroende. Hon säger också att hon "behöver" ett glas vin eller två när hon kommer hem från jobbet, för hennes chef är så "jobbig". Hon anser att det är okej att dricka varje dag, så länge ens jobb är tillräckligt stressigt.
Förutom att hon börjar bli alkoholist så börjar det mer eller mindre urarta på det psykiska planet. Det går absolut inte att diskutera med henne om saker hon inte stämmer in på. Hon kan svära rätt ut, hej vilt och utan att bry sig om omvärlden, om hon inte accepterar något. Det är inte okej beteende tycker jag, man kan inte skrika rakt ut eller slänga saker i väggen om det inte passar. Detta primitiva beteende har jag sett mycket av i mina dagar!
Jag vet som sagt inte hur länge jag orkar hålla kontakten med min kära mor, som jag trots allt älskar. Hon är min mor - och har gjort ett och annat gott här i världen också. Hon är inte bara dum, men faktiskt är det alldeles för utmärkande för att man ska kunna ignorera lite "felbeteenden" som vi alla kan dras med. Jag har ju själv ett jäkla temprament ibland, så delvis måste man acceptera personlighetsdrag. Men jag accepterar inte att hon är otrevlig, ignorant, självupptagen, grinig, eller liknande. Jag har inte gjort henne någonting för att förtjäna detta beteende! Någonsin!
Snälla Jonas eller någon, svara och ge mig tips och råd på hur jag ska förhålla mig mot min icke-diagnosticerade psykiskt sjuka mor! Vart kan jag vända mig för vidare konsultation? Kan inte skriva ner precis aaaallting hon säger och gör, för tro mig... det är en hel del!