Mitt problem är att jag lägger för mycket tid på att skriva inlägg på forum istället för att göra det jag måste.

Nä, skämt åsido, men jag känner så väl igen det där med att bli nollställd och inte komma på något att säga/göra, jag reagerar så i nästan alla situationer där jag inte känner att jag har kontroll.
Problemet är förstås att det sällan går att ha 100% kontroll, särskilt när det gäller människors reaktioner. Jag känner ändå att jag har kommit en bra bit när det gäller min blyghet (eller SF, vet inte om det är det).
Jag kan ösa ur mig tips om detta, efter som jag har varit tvungen att ta hand om det själv.
För det första, för att ett samtal ska "flyta på" spontant så behöver man vara spontan. Det behöver inte betyda att man måste vara väldigt utåtagerande osv. Det viktigaste är att bli mer avslappnad och sluta fokusera så hårt på tankar om vad du ska/borde säga eller göra och hur värdelös du känner dig för att du inte känner dig intressant.
Jag skriver "känner" medvetet för jag upptäckte ganska snart att vad man känner eller tänker om sig själv inte nödvändigtvis är sanningen.
Ett sätt att bli mer avslappnad är att göra saker som man mår bra av, t. ex. sporta eller motionera, eller saker som man tycker är roligt, musik osv.
För mig har det också funkat med avslappningsövningar och meditation, men det får du kolla upp själv. Varma bad eller duschar slappnar också av musklerna och därmed hjärnan, allt hänger förstås ihop.
Hur du står och sitter inverkar på din avslappning. Känn efter om du spänner dig nånstans, axlarna verkar vara vanligt, och försök släppa lite på spänningen.
Nog om avslappning. Det andra som också är viktigt är att sluta upp med att fokusera på dig själv, eller snarare att börja fokusera på vad andra säger. Jag har märkt att min starka nyfikenhet, sedan barnsben, varit en stor tillgång när det gäller detta. Nyfikenhet är något som (jag antar att) alla har, åtminstone innan de "växer upp" och blir tråkiga. För att fatta mig kort, intressera dig för de personer du umgås med, det finns oändligt med intressanta saker att fråga om, folk kan berätta de mest fantastiska historier om man bara låter dem öppna sig.
I slutändan handlar det förstås om självkänsla, och självförtroende. Det kommer med tiden om du vårdar det. Försök få tid och energi till att göra något som du tycker är intressant på din fritid och du kommer garanterat känna dig, och vara, intressantare.
Det var nog allt för nu. Nu ska jag ta itu med mina egna problem ...