Jag håller med Mariiqa, det måste vara nåt som har hänt och det gäller att ta reda på vad det är. Så jag fyller på med lite fler frågor:
*Har hon börjat ha gardiner/persienner fördragna/nerdragna i sitt rum på dagtid när hon är hemma?
*Tar hon extremt lång tid på sig för att "göra sig iordning" när hon ska nånstans?
*Har hon minskat ner/slutat att följa med kompisar eller pojkvännen på sociala grejer som tex: ut och fika, gym eller idrott, gå i affärer, fester?
*Köper hon överdrivet mycket smink/hud- hårvårdsgrejer?
*Tillbringar hon (alltför) mycket tid framför spegeln?
*Eller undviker hon speglar?
*Tar hon en massa foton på sig själv, med digitalkamera/mobilen? Och raderar dom sen?
*Är hon ofta ledsen?
*Frågar hon ofta hur hon ser ut?
*Vill hon absolut inte vara med på foton som andra tar?
*Är hon ofta inne på skönhetssiter eller plastikoperationssidor på internet?
*Har hon alltid en liten handspegel med sig?
Inget av det du skrev tyder på att hon skulle ha några av de här symptomen men eftersom många av dem som inte går till skolan/skolkar lider av BDD så är det iaf värt att kolla upp för att utesluta/bekräfta den sjukdomen.
Som du ser så är det jag skrev i frågorna rätt så vanliga och normala beteenden hos tjejer i högstadieåldern och det kan vara svårt att veta när det är normalt och när det har blivit en sjukdom.
Gränsen brukar dras när upptagenheten av utseendet förhindrar personen att leva ett normalt liv med skola/jobb, kompisar och fritidsaktiviteter.
Att tjejen har problem med att gå till skolan kan ju bero på helt andra orsaker men det är som sagt bra om man kan utesluta BDD iaf.
Mvh Line
|