Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-21, 01:10   #1 (permalink)
sadandregret
Member
Bronsmedlem

Reg.datum: Feb 2008
Smile social fobi-fel på vårt samhälle?kultur?...

hej! Jag har tänkt endel på socialfobi och andra psykiska sjukdomar och stress och annat som finns och är och har blivit tyvär "vanligt" i Sverige iallafall, samt västvärlden. Jag tror att det är vårt samhälle som bidragit till detta, det är inte människornas fel att de drabbas av detta. Jag har under en längre bott utomlands i andra länder och kulturer och sett markant skillnad på folkhälsan. Och fått ett annat perspektiv på levnadsätt och den psykiska hälsan. Tyvär måste jag säga att folkhälsan "PSYKISKA" är mycket bättre i varmare länder och kulturer. Jag tror att vårt största problem i SVerige är att människor inte kommunicerar längre med varandra. Bara när man skall vara viktig och social. Visa sin sociala stauts. Idag är det så oerhörda krav i vårt samhälle på att man skall vara si och så bete sig si och så, människor skall vara intelligenta och prata så mycket. Men man kan fråga sig vad pratar människor om? mycket är egoism. Vi delar inte vardagen särkilt mycket, mer än arbete eller planerade möten. Var är all spontanitet? omtänksamhet? Lycka?Hur ofta ringer människor till varandra och säger "jag tänker på dig, saknar dig, därför ringer jag" inte för att ha en baktanke. Jag tror att detta tyvär är en stor bidragande del till alla sjukdomar som växer SNABBT i vårt samhälle idag. Samt internet, mediavärlden. Gör att människor sitter inne mer, och slutar kommuniceras och umgås... jag tror inte att människor bara blir sjuka idag, vist finns det ärftliga orsaker etc...men jag tror att det är vårt samhälle som hör oss sjuka idag tyvär! Själv har jag bestämt mig att i framtiden flytta till ett varmare land, där jag kan leva ett mer avslappnat mindre krav liv. Lycka till allihopa! glöm inte att du vi är unika människor!Jag tror inte ni är sjuka, som många tror att ni är. Vi är något speciellt vi lever nu!vi är inte ensammna, vi är många på vårt stooora jordklot som behöver dela med oss och sprida värme och lycka KRAM
sadandregret är inte uppkopplad   Svara med citat