2008-03-18, 21:03
|
#8 (permalink)
|
|
Rating 7,5
Diamantmedlem
Reg.datum: Feb 2008
|
En definition på ätstörning är när en person äter, eller låter bli att äta och orsaken inte är en fysisk sjukdom utan det osunda förhållandet till mat är psykiskt betingat. En frisk människa äter när kroppen signalerar att den behöver näring, man blir då hungrig när kroppen inte behöver mer mat känner man sig mätt.
Man brukar tänka på begreppet ”ätstörning” som anorexia nervosa , bulimia nervosa och hetsätningsstörning. Men man kan ha en ätstörning, även om man inte tillhör någon av dessa tre grupper. Jag har diagnosen ”ätstörning UNS”, eftersom jag är ganska kraftigt underviktig. Jag har varit nere på ett BMI på 14, men det har inte varit min vilja att svälta mig själv och gå ner i vikt. Anledningen till att jag inte åt var att jag var rädd för illamående och att bli matförgiftad. Jag var, och är till viss del fortfarande – rädd för att äta mat jag inte har 100% koll på. Jag kan också förväxla mättnadskänsla med illamående, och då vågar jag inte äta mig mätt…
Vad jag vill komma till är att det inte behöver finnas ett direkt syfte eller en direkt tanke bakom det konstiga förhållandet till maten. Det är precis som Mariiqa och Nanna (vackert namn!!) säger, jag vill bara förtydliga att en ätstörning inte behöver betyda att man avsiktligt är ute efter att påverka sin vikt.
/Nanna
|
|
|