Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-17, 20:28   #1 (permalink)
Madde169
Junior Member
Bronsmedlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard undviker vänner/bekanta

Hej.

Nu har jag börjat undvika mina vänner/bekanta igen. Jag går inte längre in på msn för att prata med dem och jag svarar inte på mejl, sms, telefonsamtal.

De få vänner/bekanta som jag har står mig inte särskilt nära. Vi har inte spenderat så himla mkt. tid ihop egentligen. Mycket av det beror ju på min sf. Jag vet inte varför jag undviker de. Jo föresten:
1. Jag har börjat jobba efter lång tids arbetslöshet plus pluggande och upplever därmed att jag inte har så mkt. tid.
2. Spänner mig mkt. på jobbet, har inte så mkt. energi kvar på helger och fritid.
3. Känner inte att jag kan vara riktigt avslappnad med mina vänner. Dels pga. av sf. men också för att vi är olika på många sätt (?).
(År av terapi har medfört att jag ifrågasätter allt mkt. och inte minst de relationer som jag har).
4. Pga. spänningar, ängslan och oro behöver och vill jag ta medicin innan jag träffar dem och det gör mig ännu tröttare.

Vännerna vet att jag har ångest men inte att jag har social fobi. Hur ska jag förklara för de varför jag inte har hört av mig eller besvarat deras meddelanden? Hur ska jag förklara att jag periodvis drar mig undan?

Jag är rädd för att ingen kommer att orka vara vän med mig för att jag förr eller senare drar mig undan (under en kortare eller längre period).
Madde169 är inte uppkopplad   Svara med citat