Intressant diskussion!
Då jag jobbar inom tv branschen vill jag härmed flika in ett ord i diskussionen;
- När man säljer in ett program till kanal får man en budget som man skall hålla sig till samt en sk. slot. En slot är en bestämd tidsram som programmet skall sändas inom. Allt innehåll i denna slot prioriteras mycket noggrant och det dödas många "darlings" (scener) fram och tillbaka innan man tar slutgiltigt beslut vad som skall klippas ihop och sändas. Som ni förstår så påverkar båda i stor omfattning rörelsefriheten, och jag kan försäkra er om att medlarna inte har ett ord att säga till om när det gäller vare sig budget eller slottid.
- Som någon så klokt påpekade är det "vanliga" människor och inte skådisar som vi har att göra med... Alla case som medlarna får erbjuder naturligtvis inte samma slutmaterial att jobba med. Ett case där konflikten löses enkelt ger praktiska möjligheter och intresse att följa upp och därav lägga mycket fokus på den biten, medan ett program med en svårlöst konflikt istället inbjuder till intresse i form av själva konflikthanteringen.
- TV är underhållning! Man prioriterar vad man tror blir BRA tv! Bra tv är inte alltid lika med början, mitt och slut på alla linjer. Bra tv kan likaväl vara just det att man lämnar det öppet. Att man vill utmana tittarna att fundera själva. I många fall kan det bli betydligt bättre tv än när allt serveras på silverfat.
O avslutningsvis vill jag passa på att citera en vis man;
"You can't always get what you want"
Tyvärr.
Vänliga hälsningar Liza
|