Hej Cizzi!
Jag vill börja med att säga att ni gör helt rätt. Ni försöker styra upp hans sovvanor så gott det går. Men, (det finns alltid ett men) pojken är bara 4 månader. Det finns nästan inga barn som sover hela natten. En del gör det dock, men det är ganska ovanligt.
Lustigt att han vaknar precis vid samma tid, 00.05. Är det något ljud eller nån granne som kommer hem vid den tiden?? Det kan vara småsaker som gör att han vaknar. Det är ju så att barn lever sina egna små liv, när det gäller mat och sömn. Jag kan bara råda er till att fortsätta så som ni gör. Kolla alla andra saker, som att han är torr, mätt osv, vilket jag tror att ni gör.
Ibland vill barn ha tröst och närhet. Kanske somnar han om fortare om ni tar upp honom, lägger honom mellan er och sedan tillbaka till hans egna säng.
Man måste hela tiden pröva sig fram. Det finns inte ett sätt som funkar för alla, utan man får helt enkelt testa. Han kanske sover för mycket, han kanske inte är trött och vaknar då mellan kl 3 - 4. Det är naturligtvis jättejobbigt, men inget man kan göra något åt, förutom att försöka aktivera honom på dagen så hanblir trött på natten.
Jag har själv barn så jag vet vad ni går igenom.
Lycka till
Marie
Marie är utbildad i Master Powerthinking med kognitiv inriktning. Hon arbetar mycket med ångest/panikångest, självskadebeteenden, självmord, självkänsla och BDD mm. En både inkännande och engegerad person, där inga känslomässiga kränkningar är för stora.
Vill du ha Marie som terapeut, hör av dig till marie@comunicera.se
|