Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-06, 22:32   #1 (permalink)
enja
Junior Member
Nykomling

Reg.datum: Mar 2008
Unhappy Har jag en konstig social fobi!!??

Hej

Jag har ett jättestort problem som jag inte vet om någon identiskt delar med mig... Jag har social fobi, men inte i de avseenden som de flesta ser social fobi... Jag är oftast inte rädd i första kontakten med ngn. Problemet kommer då jag träffat personen att antal gånger, då en ev kontakt skall fördjupas. Då får jag social ångest. Det kan bli så jobbigt att jag helt plötsligt inte kan se personen i ögonen igen, ex om jag går på stan och ser personen ifråga, men väljer att undvika honom/henne snarare än att gå fram och tala. Om jag siter i ett fikabord kan jag tvångsmässigt bli nervös för ngn person i fösamlingen, som sedan märker det efter en stund. Hela den situationen ä oerhört skamlig.. Det har ingenting med personens läggning att göra, ingenting med kön att göra, endast att han eller hon befinner sig i mitt blickfång.. Jag kan spänna mig för att det inte skall märkas, men jag klarar ju inte av att hålla ögonkontakt, så jag börjar darra med koppen i handen. Sedan förstör detta hela sammanhanget för mig. Jag vill inte längre gå tillbaka till sit ifråga, med de rädslor det anbelangade. Jag känner bara att jag är obehaglig för den person jag "exponerat min rädsla för".
enja är inte uppkopplad   Svara med citat