Citat:
Ursprungligen postat av fina
Hej!
Gud, detta känns JÄTTE jobbgit, att ens behöva skriva om det...skäms så FRUKTANSVÄRT!!
var så lycklig! hade gått ner de kilona jag ville....men så föll jag tillbaka...pladask tillbaka, magplask dessutom! ont gör det, ont så in i h*vete!
varför gör jag så här mot mig själv? hur ska jag bära mig åt för att låta bli godiset, för att slippa all jäkla ångest?
jag får ångest vare sig jag äter eller inte...ändå väljer jag att äta, varför? JO, för det pämpar ångesten för stunden....helt sjukt att jag resonerar så!
hur ska jag tänka för att INTE falla dit, för att stå emot när tankarna väl kommer? å de värsta är att jag inte klarar att av kräkas efeteråt...då skulle i allafall lite av ångesten lägga sig. Detta håller på att förstöra min relation....
HJÄLP!
|
Hej,
Först och främst så tycker jag inte att du ska skämmas, vi är många som lider och har lidit av ätstörningar. Att du inte kan kräkas efter en hetsätning är bra, även fast du inte ser det nu. I slutändan leder det till mer ångest, förstörda tänder och en massa andra obehagliga saker. Hetsätningarna brukar också bli värre snabbare när man spyr efteråt.
Tror att du egentligen satt fingret på det själv, huvudproblemet är ju inte maten, utan ångesten. Jag tror att om du hittade ett annat sätt att hantera ångesten så skulle inte godiset vara ett problem längre.
Men det är ju inte alldeles lätt att veta hur man ska kunna hantera sin ångest. Olika saker fungerar olika bra för olika människor. Att göra något annat, prata med någon, skriva dagbok eller berättelser, gå ut och gå är saker som brukar fungera för mig.
Att gå i terapi är också bra, så att man kan bearbeta tankar, känslor och händelser som kan ge en ångest.
Hälsningar,
Mariiqa