Hej!
Jag har själv haft anorexi och blev "friskförklarad" för ca 10 år sen efter att ha gått i behandling i ett par år. Om man kan bli frisk är en fråga jag ställt mig många gånger. Och som sagt var hur definierar man frisk? Jag lever idag med ett normalt förhållande till mat och är normal viktig enligt BMI-skalan. Dock kan tankarna ibland smyga sig på, tankarna på att jag är fet, tankarna på att jag inte borde äta vissa saker osv. Visst händer det att jag ibland får ångest för att jag ätit något, det händer i perioder när jag inte känner mig på topp för övrigt. Skillnaden idag är att tankarna försvinner efter ett tag och hinner inte äta upp mig, eftersom jag lärt mig att hantera tankarna och har en medvetenhet att de är fel.
Angående ämnesomsättningen har jag inte hört att den kan påverkas av en ätstörning. Dock fick jag själv diagnos med struma för ett och ett halvt år sen. Man kan även ha andra fel på sköldskörteln som gör att ämnesomsättningen kan vara för låg eller för hög. Mycket lätt att kolla genom ett blodprov (TSH-värde).
Hälsningar Jessie
|