Hej på er!
Till att börja med är jag 26 år gammal, bor själv för tillfället. Är en driven person som är hyffsat normal rent utåt.
Jag har länge gått omkring och undrat och funderat på varför jag reagerar som jag gör i vissa situationer. Jag började söka runt lite på nätet och hittade denna underbara sida med folk som befinner sig i liknande situationer som mig avseende denna eviga press som man känner. Jag öppnar mig därför helt för er här i denna tråden.
Dagliga perspektiv i mitt liv:
- Prestationer. På mitt jobb har jag 150 olika trådar att dra i. Det mesta är helt nytt för mig, dvs kommer att få tala inför stora grupper människor. Detta lägger sig som en stor klump i magen på mig. Ett konstant ångesttryck. Ibland känner jag mig nästintill gråtfärdig pga det konstanta trycket.
- Fritid. Kommer hem från jobbet helt väck. Klumpen av ångest ligger kvar mer på en mental nivå, dvs trycket från bröstet har flyttats till huvudet på nåt sätt.
- Resor till tex Thailand. Extrema svettningar. Jag tror för mig själv att jag får det för att det dels såklart är varmt. Men jag tror att det mer handlar om nån stressfaktor. Om man tillexempel går ut i värmen helt nyvaken så är man helt avkopplad och därmed uteblir den pressen/stressen som uppstår när man är "igång".
- Förhållanden. Jag har under mitt liv haft svårt att ha ett långvarigt förhållande. Tror att det bygger på samma sak som i tex arbetslivet. En prestationsångest införd av all information som skjuts in i en från samhället. Dvs, otrohet, sexuellt, emotionellt, aktiviteter mm mm. Jag tror att jag hålelr mig borta från förhållanden pga av rädsla att bli sviken och/eller att prestera så att man inte blir sviken.
Jag skulle kunna hålla på ett tag här och rada upp grejor som är eller blir jobbiga för mig. Men jag besparar er detta.

Jag hoppas på lite tips om vad man kan göra. Att ligga på en psykologmottagning är något som inte tilltalar mig trots att jag förmodligen är i behov av det. Ett piller som man kan när livet blir riktigt tufft vore ju en lösning. När man har många bollar i luften så kan jag inte vara mig själv, ett piller kanske kan få mig att "landa"?
Jag är tacksam för eran hjälp.
edit: Nu har jag lyckats få fram lite betablockerare och nåt lugnande medel från en läkarkompis till mig. Vet inte vad dom heter, men det ska bli intressant att prova dom sen. Kan tillägga att de enbart kommer användas när jag VERKLIGEN behöver dom.