Boende, skola för 5-åring - vad är bäst?
Hej! Jag har en 5-årig son som ska börja i 6-årsverksamhet till hösten. Hans pappa och jag har alltid bott isär. Till april förra året bodde han mest hos mig men träffade sin pappa ofta. Då började vi med växelvis 50/50 på pappans initiativ och jag gick efter påtryckningar med på att byta till dagis nära pappan inne i stan. Jag bor 6 km utanför. Det har fungerat ok men sedan i höstas har pojken många klagomål på pappan. Han säger aldrig något positivt utan bara: pappa är så arg, pappa retar mig, pappa luras, "vi gör aldrig något kul". Nu har det också börjat bli problem på dagis. Han beter sig ibland illa mot andra barn, retar dem och säger att de inte får vara med, och andra sårande saker. Problemen är värre den veckan han är hos pappan. Jag och pappan går i samarbetssamtal och pratar om det här, pappan har fått många tips på hur han ska vara så det blir kanske bättre. Men vi måste välja skola nu. Pojken är inte glad när han ska till pappa längre, det var han alltid förut. Hos pappan har det varit mycket trots och "det ska jag berätta för mamma" när pappan gör något han inte gillar. Jag känner mig väldigt osäker på om vi ska fortsätta med 50/50 och skola nära pappa, eller om jag ska ta över huvudansvaret igen. Så blir det automatiskt om vi väljer skola nära mig. Det är jag som måste bestämma detta, pappan vill bara ha 50/50 och skola nära sig. Tacksam för råd.
|