Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-18, 21:09   #1 (permalink)
butterfly
Junior Member
Bronsmedlem

Reg.datum: Jan 2008
Exclamation sambons dotter... hur ska ja vara? gör ja fel?

hoppas nån orkar läsa

min sambo har en dotter på (nyss) 6år. i början var hon med mig överallt och skulle göra som jag... ja kunde knappt gå på toa själv. jag tycker detta kan vara jobbigt och av den anledningen drar ja mig tillbaks för att inte vara så "rolig" att vara med. hon är hos sin pappa varannan fredag fm-måndag kväll. han själv jobbar i norge och är hemma onsdag kväll-onsdag kväll. hans dotter är alltså här varje gång han är hemma. när han är hemma är han alltid stressad och kan inte sitta still i 5 min.. stressen gör honom mycket irriterad också.

tillbaks till dottern. hos hennes manna finns det ingen ordning på något, man får kliva över saker för att ta sig fram och det verkar som att tösen får ta hand om sig själv till störste dels, och även när hon är hos sin mormor (vi tror att hon är hos mormor och dagmamma mer än hos mamman). min sambo bodde förut långt hemmifrån tillsammans med en rjej som inte kunde acceptera att han hadde barn. dottern var hos farmor och farfar och sambon fick åka dit och träffa henne (om inte hans dåvarande ringde och grät så han fick åka hem till henne igen). nu bor han i samma stad som dottern och hon har ett eget rum hos honom med MASSA lyxiga saker i.

till mitt problem:
mär hon är här (efter att ja dragit mig undan henne) tycks hon vilja vara imällan mig och min sambo. på morgonen kommer hon in och lägger sig i våran säng och är där tills pappa går upp. förr kunde hon leka ist. när jag sitter i soffan brevid pappan och reser mig för att gå på toa eller dyligt, sitter dottern kloss på pappan på "min" plats och sitter sedan och tittar på mig när ja väljer en annan plats, i mona ögon hånflinar hon åt mig. pappa ser inget utav detta för han är inne i sen tve.
när ja får en puss ska hom ha en puss, om vi kramas och pussas å säger hejdå när dom ska åka nånstans står hon i dörren "kom nu pappa! skynda dig! JAG vill åka NU!" han gör som hon säger. då känner ja mig åt sidosatt.

det senaste har problemet varit att jag säger till "för mycket. det kan vara när hon torkar sig runt munnen med tröjan, lägger tröjan i maten, petar sig i näsan, sölar, skriker, sitter med fötterna i mitt knä vid maten, inte torkar sig, spolar i toaletten eller inte tvättar händerna, eller inte plockar bort efter sig. eller petar sig i näsan och sen grejar mig i håret (blä!) hennes hygien är kass. 2 saker diskuteras ofta i familjen (på pappas sida) gällande dottern 1: när hon kommer från mamman så måste hon i regel duscha direkt hon kommer hem för hon stinker 2: hon är överviktig och ofta smygäter.
hon när hon var 5 vägde hon 32 kg som mest.

denna gången hon var hemma satt vi och åt och hon torka sig runt munnen med tröjan och ja sa till henne att ta ett papper och tvätta händerna, hon gich till diskhon å ja sa att det var bättre hon gich till toan där det fanns tvål.. hon tittade ledset på pappan som sedan sa "nu får du fan ta och ge dig! var inte så bossig! hon e bara 5 år du skrämmer henne ser du inte att hon blir alldeles förnärmad!" precis då kom hon in å tittade på pappan med ändå större ögon och såg ut som en liten liten flicka. efter frukosten var hon som vanligt.

sen har hon velat vara och sovit hos farmor och farfar och sambon säger att hon vill vara där för att det är för mycket regler hemma hos oss. hemma hos oss springer i regel pappa runt och stressar för att hinna med att renovera, träna, sota pannan, tvätta tills nästa gång han ska åka och ja bara säger "gör de, gör inte så," m m... och han kan inte organisera för fem öre. huset nedanför farmor och farfar bor hennes kompis som hon brukar leka med. och farmor brukar passa upp på henne rätt så bra med att hämta saker osv.. "farfar" eller "pappa" säger hon och pekar på ett glas och menar att hon vill ha påfyllning.. hon säger inte ens "kan ja få mer..."

vet inte om det har nån betydelse men... min sambo fick reda på i 8månaden att han skulle bli pappa till ett barn som en "engångs grej" bar på som dess utom, enligt henne åt p-piller.

mitt problem är alltså: hur ska ja kunna vara med både min sambo och hans dotter utan att ja ska göra allt fel? gör ja fel? vad kan ja göra ist? hur ska vi organisera runt henne? vilka regler borde finnas och inte finnas? vilka krav kan ställas på min sambo såväl som på mig?

TACKAR FÖR SVAR!!
butterfly är inte uppkopplad   Svara med citat