Hej 2barnsfar!
Tack för ditt tålamod med att vänta på ett svar.
Grattis för att ni har fått en sådan bra sömnrutin för honom där han sover i sin säng och att det går lungt till på kvällen.
Jag svarar på inlägg i forumet riktat till varje fråga, inte alltid generellt till alla med samma problem. I det fallet som du har läst bedömde jag (eller någon annan) att det kommer att avta med tiden. I ditt fall så kommer det inte att göra det, det kommer att eskalera med tiden, precis så som det har gjort.
För att börja med ett nytt beteende så måste man göra något, en vuxen med sömnsvårigheter måste göra något åt beteendet, det avtar inte av sig själv.
Jag anser som sagt att ni ska göra något för att bryta er son nattvandring till er, men det kräver att ni är överens och att ni vill att han ska sluta sova hos er alla nätter. Inte bara några nätter när ni inte orkar.
Ni har troligtvis redan en bra sömnrutin på kvällen, problemet kommer när han vaknar på natten. Här kommer några punkter att tänka på.
Efter att du har lagt honom så tycker jag att du ska...
* BESTÄM dig för vad DU vill och GENOMFÖR det
* Förklara för honom när ni börjar med detta, säg: -Jag och mamma vill att du ska sova hela natten i din säng, och när du är så duktig att du gör det kommer du få en överraskning!. Där efter är det tyst från dig.
* Går han upp så går du dit lägger honom utan att prata med honom eller ta kontakten, var väldigt "tråkig".
* Var beredd på att få lägga honom många gånger eller att han kanske kommer att ropa många gånger, han håller på att lära sig en ny rutin.
* Ropar han på dig så går du inte till honom, så länge du går till honom så visar du till honom att det är okej att ropa på dig och han kommer att göra det mer. Vill du bryta beteendet så måste DU börja med att inte uppmuntra hans beteende
* När han kommer på natten så ska ni ta honom i handen och leda tillbaka honom till hans säng, lägg honom och säg inget, ingen ögonkontakt och gå därifrån. Försök hålla honom i ett sömnigt statium. Åter upprepa detta så många gånger som det behövs. Ha tålamod!
*Åter upprepa detta så många nätter som det behövs, han kommer att förstå och lessna på att nattvandra.
* I processen, påmin dig om varför ni gör det och vad erat mål är.
* När han har sovit en hel natt i sin säng så berömmer du det bra beteendet och säger inget om det dåliga. Fira med en överraskning över att han har utvecklats till att bli mer självständig!
Förändringen som ni kommer att göra kommer att ta lite tid och energi, kanske 2 veckor, räkna med ett bakslag för att sedan få ett ännu bättre resultat. Var realistisk i dina förväntningar på förändringen.
Det är viktigt att lära barnen att själv kunna somna in och somna om för att dem ska lära sig det i det långa livet. Detta kan man börja göra med barn som är 6-12 månader gamla. Och det är helt rätt att ni börjar med det nu när han är liten, ni kan bära honom om det behövs.
Stötta varandra och lycka till!
Hälsningar Frida
Vill du ha kontakt med Frida? Ring 0702-897027 eller maila frida@comunicera.se
|