Citat:
Varför beter jag mig såhär!?
Kan det ha att göra med att jag blivit utsatt för sexuella övergrepp under uppväxten?
|
Definitivt, det kan finnas ett samband.
Du beter dig så här också för att du egentligen struntar i att du sårar din man. Ja, jag menar det till hundra procent. Du struntar i det därför att det betyder inte alls lika mycket som det du får av att agera som du gör. Det kostar inte tillräckligt psykologiskt att såra din man, du får mycket bättre psykologiskt betalt av att få bekräftelse på det sättet du beskriver.
Nu vet du varför,
(övergreppen + belöningen) - kostnaden = göra
Så vad gör du nu för att sluta?
Citat:
|
Är det nått man kan åtgärda?
|
Ja. Hittills har du haft möjlighet att använda övergreppen, medvetet eller omedvetet som en ursäkt. Nu kan du inte göra det längre. Att du utsatts för övergrepp betyder inte att du inte kan ta dig i kragen och säga "Nej, jag gör inte så". Det är bra om du går och pratar med någon om övergreppet för att bearbeta det klart. Men du behöver inte vänta till dess för att ändra ditt sätt. Du har förmågan att ta ansvar för dina handlingar redan nu. Övergreppen har inte tagit ifrån dig ditt vuxna ansvar.
Citat:
|
Det blir som ett starkt begär inom mig, att få denna upmärksamhet av män.. Så när jag väl får det, så kan jag absolut inte säga nej..
|
En första sak du kan göra är att lägga ner det här snacket som ingen tror på. Vad då? Står någon bredvid dig och hotar dig med pistol så att du inte kan säga nej?
Sätt stopp för det här innan det har gått för långt. Prata inte om sex med andra män. Börja redan där. Stäng av datorn. Kasta mejlen utan att läsa dem. Det finns så många steg och du har möjlighet att säga stopp. Ta ditt ansvar, väx upp, arbeta med dina problem. Ändra ditt språkbruk. Istället för "Jag kan inte" säg "Jag vill inte, jag är inte redo än". Du äger ditt beteende även om du har upplevt eller upplever svårigheter i ditt liv.
Skriv en lista på konkreta steg som du kan ta för att sluta med ditt beteende, om du nu verkligen menar att du vill ha en förändring. Skriv också en lista på varför du vill sluta och varför det är dåligt att fortsätta som innan. Använd listorna som stöd när du konfronteras med situationer då du känner att du är på väg tillbaka i det mönstert som du nu vill bryta.
Prata med någon om övergreppet. Det är förstår mycket viktigt. Samtidigt kom ihåg att du inte längre att skylla på det. När du sårar din man begår du själv ett övergrepp, eller hur?
Jag har inte pratat med din man och har ingen aning vem som har gjort det men jag håller med att du borde ta dig i kragen. Du är inte längre ett barn utan en vuxen kvinna med insikt om sina problem och om hur ditt beteende påverkar dig själv och andra i din omgivning. Så ta dig i kragen!
PS. Genom att skriva här på forumet om dina frågor har du redan börjat ta di i kragen. Du har börjat! Du är en bra person som vill bli ännu bättre.
Styrkekram,
Sorin