Råttfobi
Jag har haft panisk skräck för all vad råttor och möss heter så länge jag minnns. I hemmet har jag en katt och han håller rent men brukar stolt servera sina fångster för mig.
Mycket tid går åt för att preoperativt eliminera dessa monster. Jag har hästar och i stall fins det ju massor av möss och råttor så där har jag 4 katter.
Kraftfoder drar också åt sig råttor så allt foder förvarar jag i kraftiga fodertunnor och det är naturligtvist välsopat runt omkring så att dom inte ska få för sig att tillbringa tid och kalasa hos mig. Allt spån i hästboxen dras ner från väggarna så att jag kan hitta ev mushål.
För ett tag sen skulle vi flytta våra hästar och jag lyfte en fodersäck som botten gick ur och det vimlade ur massor med möss och råttor. Något mer panikslagen och rent av dödsförskräckt männska får ni leta efter. Det var så allvarligr att jag nästan inte vågade gå in i ett stall.
Men mitt värsta eldprov var för några år sen och jag arbetade som nattsköterska på ett Hospice. Unde rnatten kommer en anhörig in till mig och säger att hon sett en råtta i korridoren och mycket riktigt där springer en rejäl RÅTTA omkring på golvet. Stort pådrag och gatlopp i korridoren. Efter en stund har vi jagat ut råttan i trapphuset och nogrant tejpat så att den inte kan ta sig in igen. Jag var runt hos mina patienter som inte verkade ha märkt så mycket av händelsen, jag var mycket skärrad efter att ha träffat om mördarmonstret. Hade jag inte haft hand om dessa sjuka och värnlösa människor hade sprungit iväg med en gång. En liten stund senare är det en ny råtta i korridoren igen. Nytt gatlopp igen och jag totalt okontrollerad och äcklad över detta men på något sätt får vi ut denna råttan också i trapphuset. Fast det var ett "djävla liv" i korridoren verkade det inte som patienterna hade blivit störda alltför mycket iallafall. Jag hade mycket svårt att slutföra mina arbetsuppgifter denna natt. På morgonen kom en vaktmästare och berättade att dom visste om att det var råttinvasion där och anticimex skulle komma. Jag återvände aldrig mer till denna avdelning. Men mest tänkte jag på patienterna som ligger däri sängen helt hjälplösa och inte kan kalla på hjälp, såå.. kommer en råtta upp i sängen och börjar nfsa dom i näsan..........iahaaaaaa
Carina
Senast redigerad av CarinaS den 2008-02-17 klockan 10:20.
|