Jag skrev ett liknande inlägg som svar på ett annat inlägg, men kanske passar det bättre som en egen tråd?
Vi är många som lever med alkoholmissbrukare, de flesta av oss har utvecklat ett medberoende, vare sig vi är medvetna om det eller inte. Det jag vill diskutera här är hur man ska kunna komma till rätta med EN DEL av orsakerna till att man blir medberoende. Alltså de orsaker som inte har med våra rent psykologiska funktioner att göra, utan mer är betingade av att vi måste ge avkall på ekonomi och sociala relationer - för egen del.
Jag håller med om det som står i forumet om medberoende - jag är det själv...
Jag har verkligen försökt att låta honom ta ansvar och jag har också låtit bli att rädda honom ur pinsamma situationer. Jag har till och med ringt efter ambulans och "fått" honom inlagd på psyket.
Nu till saken: det är inte SÅ lätt att bara låta honom vara - att låta bli att hindra honom från att dricka, eller att bråka med honom när han gör det...FÖR DET HANDLAR JU också om vår gemensamma ekonomi! De pengar han lägger på sin alkohol, gör ju att VÅR ekonomi drabbas. Och allt det dumma som han gör i fyllan påverkar ju också MITT sociala liv.
Så - min fråga är: Vad gör jag när jag inte vill vara - och egentligen kan låta bli att vara - medberoende, när jag också blir ekonomiskt och socialt drabbad?
Min situation är egentligen inte det viktigaste i det här sammanhanget, det är mera den principiella frågeställningen jag är ute efter ett svar på!